onsdag 25. mars 2009

Jeg leser...

Akkurat nå leser jeg om sentraltendens, standardavvik, regresjonsanalyser og koeffisienter... Sukk, ikke akkurat skjønnlitterærlesning, men fredag er det eksamen i statistikk og metode, så her er det ingen kjære mor (selv om jeg prøvd å ringe til min kjære mor for å klage). Radioen står på NRK klassisk, noen har lest et eller annet sted at man blir smartere av å høre på Beethoven, men nå spiller de Sibelius så jeg forventer ikke den helt store drahjelpen der.

Tidligere denne uken begynte jeg med Simon og eiketrærne, men jeg har ikke fått lest mer enn et par sider. Ved ettertanke er det kanskje like greit, så slipper jeg at jeg befinner meg i en situasjon der jeg bare må lese ett kapittel til før jeg legger fra meg boken.

For litt over en uken siden skrev jeg om Klassekampens nye bokbilag. Jeg var veldig spent på lørdagen for å se om det nye bokbilaget var noe tess. Og det var det:-)  De hadde en god del anmeldelser av en del interessante bøker som...

  • Spørsmålenes bok av Pablo Neruda
  • På godt og ondt av Friedrich Nietzsche
  • Der ganze weg av Kristin Berget (poesi)

I tillegg har de et stort essay om Per Petterson og et lengre intervju med Horace Engdahl. De to artiklene som jeg likte best var derimot en anmeldelse av Selma Lagerlöf sin Löwensköldska ringen/Charlotte Löwensköld og anmeldelsen av tidskriftet Nordahl & Eftf. Dette tidskriftet er litt ukjent for meg, men har nå et nytt nummer ute som er viet til polsk samtidslitteratur og DET synes jeg høres spennende ut, kanskje det finner veien hjem hit en dag. Anmeldelsen av Selma Lagerlöf sine to romaner er godt skrevet og viser hvor like Selma og Knut Hamsun på noen måter var. Jeg liker å lese anmeldelser som tar meg litt lengre enn selve handlingen i boken.

Bra jobba!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.