søndag 8. mars 2009

Menn som hater kvinner - film og byvandringer

Første bok i Milleniumtrilogien er nå filmatisert. Menn som hater kvinner går på kino i Sverige og kommer til Norge om to uker. I følge Oslo kino så ble den sett av 170 000 svensker åpningshelgen. Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at inkludert i disse tallene var minst to vestlendinger på tur i Stockholm:-)

Det er ei stund siden jeg leste Menn som hater kvinner og godt er det. Selv om bøkene er full av samfunnskritikk og kan leses på
flere plan, så er det ikke til å legge skjul på at de til syvende og sist er kriminal- og spenningsromaner. Det er en morder, om ikke to og det er jakten på disse som utgjør plottet. Da synes jeg det er helt greit å ikke alltid huske hva som skjer rundt neste sving. Filmen var bra, selv om den varte i godt over to timer kjedet jeg meg ikke et sekund. Skuespillerne gjorde jobben sin og i det hele tatt - en spennende kino opplevelse.

Noe av det som var litt moro med å se filmen i Stockholm var at vi tidligere på dagen hadde blant annet vandret i området rundt Slussen som er med i filmen. Det er tydeligvis ikke bare jeg som tenker sånn for nå har Stadsmuseumet i Stockholm startet med filmvandringer i i den svenske hovedstaden. Med bakgrunn i Milleniumtrilogien tar de med lesere rundt i byen for å vise stedene som er med i filmen/bøkene. Kanskje et lite tips for Milleniumfans som planlegger en tur til Stockholm i løpet av våren?

Bildet er hentet fra Oslokino.no (bildegalleri - Menn som hater kvinner)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.