søndag 3. mai 2009

Ut på reise i bøkenes verden?!

- Det er populært med Amishbøker nå, konkluderte min kjære etter å ha lest litt i papirutgaven til Time tidligere denne helgen. Nysgjerrig ble jeg og dette var noe av det jeg fant....

Put aside that titillating wampire lit. Author Beverly Lewis has come up with a magic formula for producing best-selling romance novels; humility, plainness and no sex. Lewis' G-rated books, are set among the Old Order Amish in Lancaster county, Pennsylvania.

Lewis has just published a new novel, The Secret, set in the idyllic village of Bird-in-Hand, which debuted on the New York Times paperback best-seller list April 19 at No. 10. (...) The pace is slow and soothing; no conversations in Bird-in-Hands are interrupted by cell phone. Still, simplicity doesn't necessarily mean serenity. In The Secret, Lettie Byler, a troubled wife and mother in a devout Amish home, is, for some mysterious reason, depressed and tearful. Eventually she disappears into the night, int what is "surely the most remarkable tittle-tattle to hit the area in the recent years".

Lewis har rukket å bli bannlyst av noen Amishledere i Ohio, men religionsansvarlig i Barnes & Nobles kan fortelle at hennes bøker selger bra også i Amishområder, selv om lesningen ikke skjer åpenlyst.

Dette pirret min nysgjerrig... Hvordan er slike bøker skrevet? Er de kjedelig? Er jeg avhengig av fart, spenning eller at det skjer noe? Ikke kan jeg noe om Amish heller. Vel, jeg så Harrison Ford i filmen Vitne til mord da jeg var ganske ung hvor han skal hjelpe noen vitner som kommer fra Amishmiljøet, men vel... Jeg kunne sikkert plukket opp en bok som handler om deres miljø og historie, men så tenkte jeg - hvorfor ikke? Så nå har jeg bestilt The Secret av Beverly Lewis og skal snart foreta en rolig reise til et miljø jeg ikke kjenner.

Rapport kommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.