tirsdag 11. august 2009

I det siste året har jeg begynt å orientere meg i sjangeren fantasy. Litt ustødig og litt usikker på hva jeg burde lese. Det er ikke det at det mangler på anbefalinger. Nei, det er det ikke. Det er mer det at jeg vil finne perlene selv.

Slik går det dessverre ikke alltid. Etter å ha virret rundt på Outland et ganger bestemte jeg meg for å lese Paul Park og A Princess of Roumania

Boke, som er den første i en trilogi (finnes det i hele tatt frittstående romaner innenfor fantasy-sjangeren?) handler om Miranda. Miranda er en amerikansk tenåring, populær og flink. Hun har alltid vist at hun er adoptert og at hun ble født i Romania. Så viser det seg at hun egentlig er født i en annen verden, i en alternativ verden hvor et av de ledende landene i Europa heter Roumania. Og dit havner hun med sine to venner, som på veien blir slightly endret for å si det slik. 

Og det er ikke noe i veien for bakgrunnen i Parks roman. Persongalleriet er mangfoldig, her finnes onde baronesser med navnet Ceausescu, magikere, myter og prinsesser. Det holder dessverre ikke når karakterene er helt flate slik som hovedpersonen Miranda. En liten reaksjon, takk, på at hun plutselig er i annen verden og stadig blir angrepet? Språket er det så som så med og handlingen, altså plottet, er jeg litt usikker på hva egentlig var. Hva skal/skulle Miranda egentlig? 

Ja.

Nei.

Det var vel det jeg hadde å si om denne boken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.