lørdag 15. august 2009

Lucy i skyene og tankespinn

Det er ni år siden Lucy dro fra Australia for å bosette seg i London. Nå skal hennes beste venninne gifte seg, og Lucy er på vei til bryllupet i Sydney. Selv er hun fornøyd med livet. Hun har en kjekk kjæreste og en god jobb. Rett før flyet skal ta av får hun en SMS som hun ikke klarer å la være å lese. Og ved et eneste tastetrykk snus livet hennes på hodet.

Jeg tenkte at romanen Lucy i skyene av Paige Toon kunne være en god underholdning og en liten motvekt til Churchill biografien jeg sakte men sikkert leser meg gjennom. Og det var den. En helt grei, overflatisk roman som ikke en gang prøver å være noe annet. Romanen bør leses fort og man kan godt vandre litt med tankene underveis...

... den engelske tittelen på boka Lucy in the Sky fikk meg til å tenke på Beatleslåten Lucy in the Sky with Diamonds. Jeg hørte på radioen en gang at Lennon skrev denne etter at sønnen hadde laget en tegning og da Lennon spurte hva/hvem dette var så svarte sønnen "It is Lucy in the Sky with Diamonds". Lucy var en vennine i barnehagen. En fin påminnelse om hvor mange tilfeldigheter det er der ute...

... hovedpersonen i boken blir sittende på flyet i ganske mange timer uten mulighet for å ta kontakt med kjæresten sin. Mange bruker flyturer til å lese, kanskje fordi de ikke har så mye annet å finne på. Jeg overhørte to gutter her om dagen, hvor den ene fortalte om en serie han leste og som han hadde blitt helt oppslukt i. Han sa noe sånt som at tidligere hadde han bare lest når han ikke noe annet å gjøre, men trilogien hadde fått han til lese når han egentlig skulle gjøre andre ting. Det synes jeg var fint...

... men samtidig, for en lesehest som meg, så virker det litt rart bøker kommer så langt ned på prioriteringene. Forunderlig...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.