tirsdag 15. september 2009

Fjorårets beste ungdomsbok?

I går leste jeg om boken Little Brother i Dagsavisen. Boken er skrevet av kanadieren Cory Doctorow og The New York Times kåret den til årets beste ungdomsbok i fjor. Forfatteren er blogger og har lagt ut deler av boken sin på nettet, slik at alle kan lese den.

Little Brother er nå også oversatt til norsk, til nynorsk faktisk og utgitt på Samlaget under tittelen Veslebror ser deg. Før jeg visste at den var oversatt til (ny) norsk hadde jeg egentlig bestemt meg for å lese den på engelsk, men så har jeg en liten forkjærlighet for romaner som er oversatt til nynorsk. Dette er naturligvis helt irrasjonelt, og bygger på at jeg liker Anna Gavaldas oversatte romaner mer enn gjennomsnittlig og bare elsker Jevgenij Onegin oversatt fra russisk til nynorsk...

Nåja. At forfatteren er for fildeling eller at den er oversatt til nynorsk er forsåvidt det samme. Det var handlingen i romanen som gjorde meg nysgjerrig, her er bokomtalen stjælt fra Samlaget sine sider:
Denne romanen går føre seg i San Francisco i nær framtid, og handlar om 17-årige Marcus Yallow, ein gjennomsnittleg High School-elev, men med over gjennomsnittet datakunnskap og -interesse. Han er ein hackar og ein rollespelnerd, ein som tullar med skolens tryggleikssystem etc. På veg til eit laivspel, blir Bay Bridge i San Francisco sprengd i lufta, og Marcus og vennene hans er på feil sted til feil tid. Dei blir tatt inn av Departement of Homeland Security og tatt med til ein forhørsleir dei ikkje veit kvar ligg. DHS mistenker Marcus for å vere involert, fordi han har elektronisk utstyr med seg, som er er sikra og omprogrammert på eit vis berre ein hackar kan gjere det.
Samlaget sine sider kan dere lese et utdrag fra boken og på bloggen Maris mørke hjørne kan du lese mer om boken. Boken har forøvrig også blir rost opp i skyene av Neil Gaiman.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.