torsdag 3. september 2009

Å rote i gamle saker og finne fine steder å handle bøker

I helga ryddet jeg i gamle saker. Esker og poser fulle av minner, bilder, brosjyrer. Jeg fant studentkortet mitt til MGU som jeg stod i timesvis i feil kø for å få. Studentkortet mitt fra universitet i Newcastle hvor det ser ut som jeg har syv sorger på skuldrene. Young Person RailCard hvor bildet er tatt et par uker senere og jeg er lettere ekstatisk over tanken på alle slott og kirker og gamle ting jeg skal se. Brosjyrer fra turer i Norge og velkomstpakke fra Høgskolen i Bodø, og festbilder fra samme tid som jeg tror det er like greit å brenne.

I det hele tatt.

Jeg fant også et bittelite reklamekort for den engelske bokhandelen Anglia i Moskva. Jeg lurer på hvorfor jeg spart på dette kortet. På baksiden har det et lite kart, kanskje innbilte jeg meg at jeg skulle få hukommelsestap og ikke finne veien tilbake igjen. Men da ville jeg kanskje ikke huske at det var en bokhandel der i utgangspunktet. Jeg likte godt den bokhandelen. Før jeg gikk dit kunne jeg stå på Arbat og se på det norske flagget utenfor ambassaden.

Uansett.

Langt nede i en eske fant jeg en brosjyre for bokhandelen Barter Books i England. Barter Books fant jeg i den engelske byen Alnwick. Jeg besøkte Alnwick først og fremst fordi de har et slott. Ikke hvilket som helst slott, et slott-som-har-vært-med-i-Harry-Potter! Noe de naturligvis har vet å markedsføre. Alnwick har også en pen hage for de som er botanisk interessert. Og de har Barter Books, en av de største bruktbokhandlene i England. Barter Books ligger i en gammel jernbanestasjon fra Victoriatiden og en bedre atmosfære for en bokhandel skal man lete lenge etter (ok, kanskje Shakespeare i Paris, men det er unik og ikke bare en bruktbokhandel). Uansett, Barter Books er en utrolig flott bokhandel hvor man kan tilbringe mange timer. Det gjorde vi. Og dro tilbake til Newcastle med litt tyngre poser enn det vi startet dagen med.

PS! Bildet har jeg stjælt fra Alnwick Town Council sine sider, jeg håper de tilgir meg for dette, siden jeg har nå snakket varmt og gratis om den fine byen deres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.