mandag 22. mars 2010

Vi lager liste!

Beate har utfordret oss alle til å komme med en topp fem liste. En liste med fem favoritter alle burde ha lest.

5?? Fem?? I flere dager har jeg tenkt på denne utfordringen (beklager kjære sjef om du skulle lese dette, jeg kom nok til å tenke på dette da vi hadde seminar på fredag også).

Så her er min liste...

1) Anna Karenina av Tolstoj
2) Et adelshjem av Turgenjev
3) Fornuft og følelser av Jane Austen
4) Harry Potter serien av J.K.Rowling
5) Farlige hvetebrødsdager av Axel Kielland

J.K. Rowling kastet ut Markens grøde og Hamsun. Sorry, Hamsun, hadde det vært en liste over 6 favoritter så hadde du vært med. Austen er selvskreven. Det samme er er Anna Karenina, klassikeren jeg leste på videregående og som jeg aldri kom meg over. Et adelshjem er nok kanskje en en heller ukjent roman for mange, men også en av disse triste tristesser. Om den holder seg ved andre lesning vet jeg ikke, men første lesning gjorde et enormt inntrykk. Farlige hvetebrødsdager - det kunne ha vært andre bøker som Anne fra Bjørkely, Ronja Røverdatter, men det ble boken jeg har lest et utall av ganger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.