tirsdag 20. april 2010

Fine bokbutikker i Bergen?

Egentlig kan jeg ta vekk spørsmålstegnet i overskriften for jeg antar at det finnes fine bokbutikker i Bergen! Jeg vet bare ikke hvor...

I neste uke skal jeg i embetets medfør være i Bergen et par dager og litt fritid får jeg da også. Så nå er jeg på jakt etter de fine bokhandlene i Bergen, de kan være store og små, kjeder eller uavhengige, med brukte eller nye bøker, antikvariat... you name.... Butikker der man går inn døren og får lyst til å kjøpe hele butikken.

Så bloggere/lesere i Bergen eller som kjenner Bergen - har dere noen tips???

9 kommentarer:

  1. Jeg er redd for at her viser de negAtive sidene ved småbyen seg; bokhandlene her i byen er sant å si litt stusselige sammenliknet med de beste i Oslo. De tre beste (to stykk Norli, ett stykk Ark) finner du ved Torgalmenningen midt i sentrum. Tror bare vi har ett antikvariat i daglig drift: Anubis i Kong Oscarsgt, ikke langt fra jernbanestasjonen.
    At du skulle få lyst til å kjøpe hele butikken betviler jeg i alle tilfellene, men jeg håper uansett du får et godt opphold i Bergen!

    SvarSlett
  2. Norli nummer 7 i Bergen er en riktig så fin bokhandel. Der kan man fortsatt ane touchen til Karen Melvær, som i sin tid drev Melvær bokhandel i flere filialer i Bergen. Melvær ble oppkjøpt av Aschehoug, og ble etter hvert en del av bokhandlerkjeden Norli. Selv om det er kjedebutikker, så er Norlis butikker i Bergen fulle av driftige bokhandlere som helt sikkert kan komem med noen gode inspill. Jeg har selv jobbet hos Norli nr 7 og i Galleriet i 6 år:-).
    Sjekk spesielt ut utvalget i engelsk pocket hos Norli nr. 7, og den flotte avdelingen for kunst og design.

    Legg merke til kunsten som du finner i butikkene, både i nr 7 og i Galleriet. Nyedlig integrert i bokhandelen... God tur!

    SvarSlett
  3. Jeg var i Bergen for en stund siden og jeg tilbringte rundt tre timer i andre etasje (engelsk avdelingen) på Norli bokhandel. Var innom flere bokhandler, men Norli var den beste :)

    SvarSlett
  4. Er enig med de tre foregående talere. Jeg liker kanskje Norli i galleriet aller best. Liker nok aller aller best å handle på nett da...

    SvarSlett
  5. Du kan besøke Lei kolleksjon i Skostredet. De har noen hyller med utvalgte bøker bakerst i butikken.

    SvarSlett
  6. Takk for alle tips - og at Bergen er en små er jeg ikke nødvendigvis enig i (i alle fall for meg som virkelig kommer fra landet).

    Den engelske avdelingen hos Norli høres veldig bra ut og jeg skal se på kunsten også!

    SvarSlett
  7. Småby mente jeg naturligvis ja.. går litt fort i svingene av og til...

    SvarSlett
  8. Spennende spørsmål, med tanke på at jeg satser på å studere litteratur i Bergen fra høsten av.. En smule deprimerende, men jeg satser på at Norli i alle fall er en sikker venn ;)

    SvarSlett
  9. I forhold til Oslo mener jeg faktisk at B er en småby, og det har flere fordeler enn ulemper i mine øyne, men bokhandlene hører ikke til de førstnevnte, selv om de er bedre enn i mange enda mindre byer...nettet kan jo være redningen, som Marianne sier, men det er da en egen stas med å kunne titte på bøkene rent fysisk - før en handler!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.