søndag 2. mai 2010

Bøker til å bla i

Vi som liker bøker liker naturligvis også ha bøker rundt oss. De siste årene har såkalte Coffee table books vært populære - svære, glansfulle bøker som skal ligge på bordene til inspirasjon.


Ikke alle liker disse type bøkene. Personlig er jeg litt skeptisk til slike bøker, men jeg liker tanken. Så på et lite bord, like ved godstolen, har vi nå plassert ut to bøker til inspirasjon. Bøker som kanskje stod litt usett i bokhylla. Den nederste er Lithuania - Past, Culture, Present. Som tittelen sier så er det ei bok om historien og kulturen til Litauen. Den har masse tekst, men også mange fine bilder.

Den øverste er fotografier fra gamlebyen i Vilnius. Kjøpt på samme reise som den nederste inneholder den fine, svart hvitt bilder. Litt annerledes motiver enn de som vi turister tar og det var nok derfor den ble med meg hjem i kofferten.

Duken og bordet som bøkene ligger på har også en historie. Duken er kjøpt i en butikk i Istanbul hvor de damene som jobbet der var mer opptatt av å skravle med hverandre enn å selge noe (sjeldent vet alle som har vært i Istanbul. Bordet har min kjære arvet etter sin farmor i Bergen.

2 kommentarer:

  1. Jeg har ofte "Landet blir til -Norges geologi" liggende framme. Det kan vel strengt tatt kalles en yrkesskade, men det er et praktverk av en bok, som man kan lese mer om på www.geologi.no.

    SvarSlett
  2. Ååh, jeg liker godt sånne fine bøker full av fantastiske bøker!! Bare så synd de fleste er så sinnsykt dyre...

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.