onsdag 19. mai 2010

Sjølmelding om lesevaner...

Som leser er jeg: En slukhals. Leser det meste - og fort. Går litt i stadig "angst" for alt jeg ikke får lest, får aldri nok av bøker!

Som blogger er jeg: Det går fort og gæli, litt sånn som med lesingen. Har mange ideer, men bare et fåtall blir skrevet ned. Ikke akkurat innovativ (jeg kommer tross alt med denne sjølmeldingen en uke etter alle andre), men jeg blogger jevnt og trutt og ut, og ut fra lesertallene så ser det jo ut som noen lesere kommer tilbake for å lese det jeg skriver.

Sist leste bok: Jenny av Sigrid Undset er siste bok jeg ble ferdig med. Nå er jeg snart ferdig med en annen norsk klassiker; Synnøve Solbakken av Bjørnstjerne Bjørnson.

Sist kjøpte bok/bøker: Hm, her ble jeg litt usikker. Tora-trilogien og Martha Quest på loppis for litt siden, Mørkets hjerte av Joseph Conrad og Den store Mummiboken på Bislet bok (skal dit en tur i morgen også).

Favorittkrimforfatter: P.D. James, Agata Christie...

Jeg leser alt av: Dette går veldig periodevis. Det siste året har jeg hatt som planer å lese mer av Doris Lessing, Sigrid Undset og Selma Lagerlöf. Jeg har lest alt av Jane Austen og det meste som Ken Follett har skrevet.

Jeg leser helst ikke (genre/forfatter): Jeg påstår jo at jeg ikke leser krim, men det gjør jeg jo. I det siste har jeg også beveget meg over i sjangeren SF og har planer om å lese mer i den sjangeren. Bøker jeg tror jeg aldri kommer til å lese er (selv)biografier om/av fotballstjerner som har vært proffe i England og lignende...

I hylla for faglitteratur leter jeg etter: SQL for dummies... ha ha... Organisasjonslitteratur er vel det jeg er mest interessert i, ellers venter jeg på den store romanen fra et studiedministrativt miljø...

I tillegg til norsk leser jeg gjerne: Engelsk! Svensk, samt at jeg prøver meg på tysk innimellom. Før leste jeg litt på russisk, men den tiden er over.

Øverst i min å-lese-stabel ligger akkurat nå: Jeg har lyst til å lese mer norsk og kanskje ei bok til av Sigrid Undset. Ellers så endrer dette seg hele tiden og jeg hverken vil eller kan planlegge hva jeg skal leste som neste bok!

Øverst på min bok-ønkeliste akkurat nå: Jeg har ikke fått lest de to siste bøkene til Xinran så disse står høyt på listen over bøker jeg ønsker meg. Men seriøst... jeg ønsker meg det meste jeg.

På antikvariater leter jeg etter: Der snuser jeg etter bøker som står på listen over bøker jeg gjerne vil eie, men jeg plukker også opp bøker jeg rett og slett bare faller for.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.