torsdag 23. desember 2010

En julehistorie

- Vår? sa hemulen nervøst.- Det er jul, skjønner du, jul. Og jeg har ikke fått tak i noen ting og ikke ordnet noe, og så sender de meg for å grave opp dere midt oppe i det hele. Vottene har jeg antagelig mistet. Og alle løper rundt som gale og ingenting er ferdig...

Mummifamilien ligger vanligvis å sover fra høsten til våren, men så blir de vekket. Vekket av hemul en som roper at det er er jul, de må stå opp. Mummifamilien blir forskrekket, de må beskytte seg mot den forferdelige julen som kommer. Et grantre de skaffer seg, pynter rundt treet og lager den beste maten de vet om. Så setter de seg ned og venter på det forferdelige skal komme. Og det er ikke så rart at de misforstår, slik som hemulen, hemulens tante og Gafsa oppfører seg, stresser rundt som om julen var verdens ende.

Det er mye visdom i Tove Jansson sine mummihistorier og spesielt i denne julehistorien som heter Grantreet (jeg tror også det finnes oversettelser som heter Granen, bare så det er sagt). Jeg har aldri skjønt hvorfor man skal stresse, det er fint med advent. Musikk, konserter, tv-programmer, julefilmer, gavepakking, gavesnoking, lister, familien, tradisjoner, god mat og ikke minst - når julen endelig er her - tid til å lese massevis av bøker. 

Jeg ønsker dere alle...
God jul!

Vi sees her på bloggen 3. juledag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.