søndag 13. mars 2011

En smakebit på søndag (2)


Jeg henger meg på Ladybug sin utfordring En smakebit på søndag. Den går ut på å åpne den boken man leser nå og skrive ned noen setninger fra boken, uten at man ødelegger spenningen for de som kanskje blir nysgjerrig nok til å lese boken.

Letting go four hands is for when you and an opponent are in a deadlock and no progress is being made in the fight. It means that when you think you are going to get into a deadlock you stop that right away and seize victory by taking advantage of a different approach. 

Dagens smakebit på søndag er en hyllest til våre japanske venner. Egentlig litt rart at mens tsunamibølgene slo innover Japan leste jeg en gammel, japansk klassiker. The Book of Five Rings - A Classic Text on the Japanese Way of the Sword er skrevet i 1643 og er en klassisk lærebok i bruk av sverd og strategi. Selv om det er få av oss som bruker sverd i dag så kan mye av taktikken sees i overført betydning - og det er både spennende og overraskende å lese boken. Omtale kommer snart!

3 kommentarer:

  1. Flott smakebit, Karin. Jeg forestiller meg at den taktikken kan brukes ved et forhandlingsbord også :)

    Fryktelig tragedie det som har skjedd i Japan, jeg har tørket et par tårer mens jeg har sett på nyhetene. Kan ikke begynne å forestille meg hvordan det må være for menneskene som faktisk bor i Japan og kjenner dette på kroppen.

    SvarSlett
  2. Ja, det er fryktelig det som skjer og det ser jo ut som den siste dårlige nyheten er kommet.

    Ja, boken kan jo sees i overført betydning og den kan for eksempel brukes i dag også, som du sier - ved et forhandlingsbord!

    SvarSlett
  3. Award på min blogg! Ha ei fin leseuke:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.