mandag 5. januar 2009

Joy in the Morning av Betty Smith


I helgen så leste jeg jeg ferdig en av julegavene mine. Joy in the Morning av Betty Smith. Jeg ville ikke at den skulle ta slutt, jeg ville at den skulle fortsette og fortsette....

Joy in the Morning handler om Annie som i 1927 flytter til en universitetsby for å være sammen med sin Carl. Annie er bare 18 år når hun drar fra Brooklyn for å gifte seg med jusstudenten Carl. Hun måtte slutte på skolen når hun var 14 år for å brødfø seg selv, sine yngre brødre og mor. Samtidig har Annie drømmer, drømmer om en annen fremtid enn den hun vokste opp. Det er Annie som er hovedpersonen, men i et og annet kapittel så er det Carl som vi følger.

Det jeg liker best i (med?) boken er kanskje Annie - altså karakteren. Hun er (relativt) realistisk ja, men så viser hun en stor glede for små ting. Siden hun ikke har fullført skolegang er det umulig for henne å kunne bli en ordinær student, i stedet så står hun utenfor døren på universitet og tjuvlytter på forelesninger og skriver innleveringer som aldri blir levert inn. En sann glede over å lære noe og lese. Gleden over å kjøpe sin første bok.... Det hele får en egentlig til å tenke på alt det man har som man kanskje ikke alltid er like flink til å sette pris på.

Boken er dessverre ikke oversatt til norsk, men den er enkel å lese på engelsk. Betty Smith bruker ikke mange ord og lange setninger. Hun forteller rett og slett bare. På en veldig fin måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.