torsdag 12. november 2009

Dagens funn hos Gyldendal

Jeg var litt spent på salget hos Gyldendal. Hvor mye er 200 titler, egentlig?

Jeg var ikke den eneste som  hadde funnet veien dit. Av de som stakk innom på vei hjem fra jobb så var det flere som hadde hektisk telefonaktivitet med familiemedlemmer.... skal jeg kjøpe den... tror du den passer til den....



Utvalget var greit, men med overvekt av kokebøker. Jeg kom hjem med seks nye bøker.

Jeg kjøpte min første bok til julebiblioteket mitt! Brev fra julenissen av J.R.R. Tolkien. Boken er en samling brev som Tolkien skrev til sine barn fra selveste julenissen. To biografier ble med hjem. Hitler av Joachim Fest, et tjukt standardverk om Hitler. Fint oppslagsverk, tror neppe jeg kommer til å lese den fra perm til perm. Orientalisten er en biografi om Lev Nussimbaum/Essad Bey/Kurbain Said, som forøvrig har skrevet den skjønne kjærlighetsroman Ali og Nino. Denne biografien har vært på ønskelisten ei stund.

Da jeg så Gunnar Staalesen sin trilogi Vikingskatten ble jeg rent nostalgisk med tanke på de vikingromanene til Torill Thorstad Hauger som jeg leste i ungdomstiden. To andre romaner ble også med hjem. Merlot-mordene av Ellen Crosby, som jeg skal gi bort og debutromanen til Chimamanda Ngozi Adichie Dyprød hibiskus. Jeg likte veldig godt romanen En halvgul sol av samme forfatter og gleder meg til å lese denne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.