tirsdag 15. desember 2009

Mer spenning fra Tom Kristensen

Det er ingen hemmelighet at det krigsforbrytere rundt i norske gater. I romanen Dragen bruker Tom Kristensen dette som et bakteppe for en roman fylt av bistandskorrupsjon og politisk spill.


Etter fire år i Ullersmo fengsel er Joachim Jacklin endelig fri. Men de venter på ham der ute. De vil følge med på alt han foretar seg. Men Joachim vet nøyaktig hva han skal gjøre i dagene som kommer. Samtidig rømmer Dalila Taha fra Khartoum til Oslo. Hun har i lang tid arbeidet for Arve Magne Fehren - lederen av World Aid for the People of Sudan - og sitter på sensitiv informasjon om bistandskorrupsjon og opplysninger om at en sudansk krigsforbryter bor i Oslo under falsk identitet. Alarmen går i kontorene til utviklingsminister Christer Holtedahl. Hans tanker kretser rundt én eneste ting: At Operasjon Drage aldri noensinne må bli avslørt. Men en gutt på femten år og en metallkoffert skal komme til å endre alt.

Etter å ha lest Dødsmasken for litt siden fikk jeg innskytelse av å ville lese mer av Kristensen. Mest fordi jeg vet han leverer, spenningen er der og det ender med at jeg forskyver alt jeg skulle ha gjort (i dette tilfellet var det å komme meg på bussen og inn til sentrum for å kjøpe julegaver) for å bare bli ferdig.

Kristensen har funnet en oppskrift og det fungerer. Har klarer å ta internasjonale spørsmål (les: utfordringer) og knytte de til enkeltindivider, og han gjør det på en måte som er realistisk uten at det ødelegger spenningen. Jeg vet jeg skrev det samme om Dødsmasken, men hva annet kan jeg si? Det fungerer. Igjen og igjen.

2 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk aldri lest noe av Tom Kristensen fant jeg plutselig ut. Noterer det ned på min "to do" liste :) Hvilken bok av ham vil du anbefale?

    SvarSlett
  2. Vel, vanskelig å velge en, men jeg tror kanskje Profitøren var den jeg likte beste. Av de to siste jeg leste så var Dødsmasken den beste synes jeg.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.