fredag 29. januar 2010

Bli hvis du kan. Reis hvis du må

Hva skjer med de rundt når tre unge menn kommer hjem i kister fra Afghanistan?

Ingrid går rett inn døra til Hallvard og Karin. Forsiktig, men bestemt. Eg lurar på korleis ho klarer det, bare trenge seg på. Eg kjenner meg kvalm og klossete. Lurer på kva eg får sjå, kva eg skal seie. 

Helga Flatland sin debutroman Bli hvis du kan. Reis hvis du må er en modig roman. Ikke fordi den tar opp Afghanistanutfordringene, men fordi den rommer så mye og ikke er redd for å ta med alt.

Vi møter de tre guttene Tarjei, Trygve og Kristian som vokser opp i et lite bygdesamfunn, et samfunn som egentlig kunne vært hvorsomhelst i Norge. Det vil si, vi møter egentlig Tarjei, Tarjeis nabo, så Tarjeis mor, før vi får høre Trygve sin historie. Kristian er der, men vi blir aldri godt kjent med han. Er det ikke slik med de fleste vi har rundt oss, vi bare hører om de uten å noen gang kjenne de?

Jeg tror ikke forfatteren har satt seg som mål å forklare hvorfor norske menn drar til Afghanistan. Det handler om valg, å velge det som er riktig for seg selv jamfør det å velge det som er best for andre. Romanen er mye bredere enn disse oppvekstromanene som har ridd landet de siste årene, selv om den i guttenes historie kanskje grenser opp mot sjangeren.

Forfatteren har prøvd seg med fire stemmer, på 170 sider. Boken er krevende, det er mange navn å huske på - omtrent som å komme ny på en liten sted hvor alle kjenner alle. De forskjellige historiene er gjennomført i varierende grad, de to guttene og naboen er gode, mens Tarjeis mor (med det flotte navnet Karin) faller helt gjennom.

Så, på slutten tar nesten Flatland pusten fra meg. For til syvende og sist er dette også en uendelig trist kjærlighetshistorie.

2 kommentarer:

  1. Fantastisk tittel! Den i seg selv gir meg lyst til å lese boka - til tross for at Afghanistan/krig o.l ikke er helt min "cup of tea"

    SvarSlett
  2. Helt enig, og det er lite krig i boken egentlig så den anbefales!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.