søndag 7. februar 2010

Mammutsalg!

Et av ukens høydepunkter har vært årets mammutkatalog. Jeg har i løpet av uken erververt ikke mindre enn tre stykker, alle fra forskjellige butikker.

Jeg liker veldig godt å bla i katalogen, ringe rundt de bøkene jeg tenker jeg vil kjøpe. Så når salget har starter går jeg i butikken og kommer hjem med helt andre bøker...

Av romaner er jeg nysgjerrig på Doris Lessing og boka Bestemødrene. Mosaikkmordene av Giulio Leoni høres ut som en litt annerledes krim som jeg kanskje vil like. Da jeg var i Sverige i fjor var Jens Lapidus sine romaner fra Sverige meget omtalt og jeg må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på den første boka i trilogien, nemlig Cash. I humorseksjonen så er det en tegneserie som må bli med hjem til min kjære og det er Den siste musketer av Jason. Av biografier og krigsbøker så står valget mellom  Mary Bergs Dagbok fra Warsawa eller Helene Berr sin dagbok fra et okkupert Paris. Jeg klarer ikke helt å velge, men vipper mot den førstnevnte siden vi var i Warsawa for litt over et år siden og jeg har siden da hatt lyst å lese noe derfra. Kokebøker må sees før de kjøpes, vanskelig å vite om de er inspirerende eller realistiske ut fra omslaget og den korte omtalen. Vi får se. I kultur og kunst så er jeg nysgjerrig på Sverre Dahls Wien og Weimar.

I fjor var Arto Paasilinna meget populær og er med i årets katalog med to bøker. Jeg må innrømme at jeg ikke har helt får til finnens romaner, men tipper at han blir populær i år også.

Bøker dere finner i katalogen som jeg har lest og skrevet om...
Øya av Victoria Hislop
Tilbake til Riverton av Kate Morton
Døden i laboratoriet av P.D. James (god P.D. James krim!)
Ringen er sluttet (engelsk utgave) av Raymond Khoury
Dragen av Tom Kristensen
Mordene i Betlehem av Matt Rees 
Fars krig av Bjørn Westlie (anbefales!)
Barn 44 (engelsk utgave) av Tom Rob Smith (krim fra Sovjettiden!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.