fredag 7. januar 2011

Hva skal leses i 2011?

2011 er godt i gang, lesingen er også godt i gang. Mange bloggere (og lesere) har mål for 2011. Selv er jeg ikke en stor tilhenger av lister over hva jeg skal gjøre. Min lesinng foregår mye på impuls, men noen små mål har jeg likevel satt meg for det inneværende året.

Nordisk samlesning
Jeg skal naturligvis være med på lesningen av nordisk litteratur frem til Nordis Råds litteraturpris deles ut i april. Det er utrolig moro å lese sammen og se hva andre skriver om romanene som leses. Det er bloggeren Knirk som organiserer samlesningen og du kan lese mer om den her

Bokelskerinnens utfordring Les en debutant 2011
Å lese debutanter er ingen dum ide, jeg leste flere i 2010 og vil gjerne lese flere i 2011 også. Bokelskerinnen arrangerer denne utfordringen hvor man i løpet året skal lese minst 6 debutbøker. Dette er en flott metode for å få mer oppmerksomhet rundt debutanter.

52 noveller på 52 veker
Bai er tilbake i bloggosfæren og arrangerer utfordringen 52 noveller på et år. Jeg liker noveller og har Hemningway sin samling av noveller liggende. Jeg kommer til å bruke 2011 på å lese noveller av en mine favoritter. Det kommer samleposter, ikke en post per novelle. 

Debutanter og noveller, det vil være tid for mye annen lesning også. Jeg skulle naturligvis ha lest mer norsk, flere mursteiner og mer litteratur fra fjernere strøk. Bøkene jeg har lest er for det meste fra Norge og fra England og USA (med små avstikkere til Irland og Sør-Afrika). Og det kommer nok til å være i 2011 også. Et lite mål skal jeg dog ha for året, jeg skal prøve å lese flere britiske klassikere.

5 kommentarer:

  1. Veldig kjekt at du også blir med. Hemmingway si novellesamling kom i posten til meg i går, så då kan det jo hende vi les nokre av dei same tekstane.

    SvarSlett
  2. Det er egentlig ganske morsomt med sånne småprosjekter som nordisk og noveller. Det gjør lesinga på en måte lite større. Opplevelsen blir større og varer lenger, og det er fint å lese hvor likt/ulikt man opplever det man leser. God helg!

    SvarSlett
  3. Hei, vil bare si at jeg hermer etter deg fra og med i dag. Jeg skriver nederst på bloggposten hvor jeg har boka fra. Altså om den er kjøpt, lånt eller fått. Jeg håper det er greit :-)

    God helg! :-)

    SvarSlett
  4. Spennende med mål for lesingen; nordisk, noveller og debutanter. Valg av bøker på impuls er også viktig.

    Lykke til!

    SvarSlett
  5. Gro: Det er naturligvis greit. Jeg har også tatt ideen fra noen utenlandske bloggere.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.