fredag 25. februar 2011

Persephone Books


Denne helgen arrangerer to bloggere Paperback Reader og Cardigangirlverity  utfordringen Persephone Reading Weekend. Jeg skal ikke delta, da jeg skal vie helgen til Innsirkling 1. De som har lest bloggen min husker kanskje at jeg har skrevet om Persephone Books tidligere. Hva er så spesielt med disse bøkene?

Bøkene er perler som får nytt liv. Bøker som kanskje var utrolige populære da de kom ut på 1900-tallet, men som er glemt i dag - eller umulig å få tak i. Slik introduserer forlaget seg selv på Persephone Books...

Persephone prints mainly neglected fiction and non-fiction by women, for women and about women. The titles are chosen to appeal to busy women who rarely have time to spend in ever-larger bookshops and who would like to have access to a list of books designed to be neither too literary nor too commercial. The books are guaranteed to be readable, thought-provoking and impossible to forget.

Our titles include novels, short stories, diaries and cookery books. They are all carefully designed with a clear typeface, a dove-grey jacket, a 'fabric' endpaper and bookmark, and a preface by writers.

I dag har Persephone Books gitt "nytt liv" til over 90 bøker. Selv har jeg ti av titlene i bokhylla, men siden jeg fikk et gaveabonnement til jul så kan jeg se frem til tre titler til i månedene som kommer. Heldige meg!

Av de sju jeg har lest så har det vært mange fine leseopplevelser. En bok gikk rett over hodet mitt, Tea with Mr Rochester var en nydelig novellesamling, men vanskelig å få tak på. I forrige uke skrev jeg om mammalivet og diktsamlingen til Judith Viorst It's Hard to Be Hip Over Thirty. Det verste som kan skje en mamma skildres i en roman fra 1980-tallet. Beth Gutcheon sin roman Still Missing er vond lesning. En enklere bok, både i stil og tema er Miss Buncle's Book. Miss Buncle er pengelens og bestemmer seg for å skrive en bok det hun kjenner best, livet i landsbyen hun bor i. Romanen blir veldig populær, men miss Buncle hadde vel ikke helt sett for seg konsekvensene etter hvert som karakterene kjenner seg igjen. Jane i High Wages  har suksess i forretningslivet, men kjærligheten dessverre, den er vanskeligere. Miss Pettigrew derimot, opplever en dag som forandrer livet i romanen Miss Pettigew Lives For a Day

Men, den aller beste leseopplevelsen var The Making of a Marchioness skrevet av forfatteren bak Den hemmelige hagen. Frances Hodgson Burnett skrev enkelt, men med innlevelse og sjarme. Men det vet vi jo alle som elsker Den hemmelige hagen

Uansett, boklige perler finnes overalt, men jeg tror Persephone Books drar opp gjennomsnittet. 

God helg - uansett hva du leser! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.