mandag 21. mars 2011

Drivende spenningsroman: Den russiske juvel

Som leser er jeg stadig på jakt etter en god historie. En historie som fenger meg fra første side og som gjør at jeg blir skuffet når siste side blir lest. Mange av disse bøkene finner frem ambivalensen i meg. Fordi. Hva er egentlig god litteratur? Er det romaner der jeg smaker på setningene og finner språklige perler på hver side? Eller er det bøker som gjør at jeg glemmer at middagen skal lages og jeg bare kryper lengre og lengre opp i sofaen og under teppet for å lese en side til?


Jeg vet ikke svaret, men det jeg vet er at man har behov for begge deler. Av og til vil man bare underholdes. Den russiske juvel er en slik bok som underholder. Hele veien hjem.

En smaragd skal auksjoneres bort. Sist sett på en tiara som tilhører en Ivanoff-familien. Ivanoff-familien var Russlands rikeste familie - venner med tsarfamilien og mektige. I 1917 ble hele familien drept. Eller. Missie, en ung engelsk kvinne som bodde hos Ivanoffene, klarte å få med seg to av Ivanoffene ut av landet, samt noen av deres juveler. Nå sitter hun på et eldrehjem et sted på østkysten av USA og ser at auksjonen blir et del av et internasjonalt spill. For både KGB og CIA er interessert i juvelen. Hva er så spesielt med den?

Vi blir introdusert for en rekke personer, men den røde tråden er Missie og hennes historie. I nåtiden følger vi også Genie, en amerikansk TV-journalist som ikke er fornøyd med å dekke en auksjon av smaragder (fordi hun er kvinne), den ettertraktede ungkaren Cal fra Washingtons politiske miljø og KGB-agenten Valentin. Korte avsnitt med forskjellige fortellere, veksling mellom nå og fortid gjør at historien aldri blir kjedelig. Det er driv i hele historien.

På slutten gjør forfatteren en vending som jeg stusser veldig på, og det er nesten så jeg får lyst til å lese hele boken på nytt for å bestemme meg for om det er en utrolig dårlig snarvei eller bare en snarvei. Jeg lar det være. Selv om det var en spennende ferd så er det noen veier man går bare en gang!
----
Og boka? Hah. Denne boka har nok underholdt mange. Min utgave er en utgått utgave fra Haugesund folkebibliotek, kommet meg i hende via svigerfamilien min. 
----

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.