onsdag 28. september 2011

Ender's Game

When they change the rules, it's not a game anymore.


En gang  i fremtiden, vokser Ender (Andrew) opp sammen med sine to søsken; Valentine og Peter. Som sine søsken er han spesiell, år med manipulering av menneskeheten har ført til dette. Knapt seks år blir Ender hentet for å starte på Battle School. 

Ender er den menneskenes håp. Etter mange år med krig forbereder man et avsluttende slag mot den utenomjordiske rasen Buggers. For å lede kampen trenger de en ny general, Ender er siste håp. 

- Jada, jada jeg skal høre boka. Jada, jada, jeg hører du sier den er bra. Men jeg tror ikke på deg. Jeg synes SF er en kald sjanger med stereotyper og så forstår jeg aldri det med all den reisingen mellom planeter og univers, krigene og vektløsheten og hvordan helten alltid holder seg unge? Jada, jada, jeg skal høre boka og så skal jeg skrive et innlegg om hvor utrolig dårlig den er på bloggen min.

Orson Scott Card sin første roman om Ender er en klassiker i science fiction- sjangeren. Og med god grunn - denne boka er noe av det beste jeg har vært borti i år. Uansett sjanger.

- Jada, jada, nå hører jeg boka og nå må du ti still. Ikke forstyrr - jeg hører boka. Hører du det? Jeg hører en av de beste romanene ever og vil ikke forstyrres. Jada, jada, du hadde rett - jeg tok feil, men nå hører jeg...

Ender's Game er i utgangspunktet skrevet for et ungt publikum, men ikke la deg lure. Ender's Game er ikke en roman du blir ferdig med, den klusser med deg. Med hodet ditt. Fordi. Den får deg til å tenke og fundere. På lederstiler, Warsawapakten (boken kom ut første gang i 1985), autoritære regimer, hva som skjer når felles fiende forsvinner og hvordan bli hørt. Hva skjer når barn ikke lenger er barn, hva skjer når barn blir et middel.

Ender er en ung gutt når han kommer til Battle School. Han er for ung til å stille spørsmål, han har naïviteten til et barn, samtidig som han  stilles ovenfor relativt voksne moralske spørsmål. Dybden i Enders karakter, hans bevissthet rundt det han gjør og forfatterens evne til å lage karakterer som er er langt fra ensformige, gjør dette en formidabel høreopplevelse.Mange forfattere går i fellen med å lage helter, men er verden egentlig så enkel. Er en helt egentlig alltid en helt.

Jeg klarer aldri å legge fra meg tanken på at Ender's Game er egentlig en bok i lederstil. En leders oppgave, i felten eller bak en kontorpult, er få ansatte til å yte sitt beste, gitt de ressursene man har. Hvordan kan en leder få sine til yte best mulig? Svaret ligger ikke nødvendigvis i denne romanen, men den skaper en bevissthet rundt temaet som få lærebøker klarer.

Jeg bærer Enders valg med meg. Hans skjebne lever videre. Jeg klarer ikke å legge bort denne boka.

- Nei, nei, jeg skal ikke lese Ringenes Herre eller disse haikebøkene, eller mursteinen Bone. Selv om du traff med denne boka, betyr ikke at du alltid har rett.  

Anbefales på det varmeste. På det sterkeste.
----
Og (lyd)boka? Den har min kjære samboer kjøpt.
----

5 kommentarer:

  1. hehe... herlig! :-) Jeg elsker Ender's Game og har lest de kommende 3 bøkene i serien også. Den første er definitivt den beste, men siden du ikke er så Sci-Fi fiksert i utgangspunktet så tror jeg du vil like de neste 3 faktisk enda bedre. Enda dypere og roter minst like mye med hodet ditt som den første.
    Jeg selv "lærte å like" Sci-Fi av min kjære sambo. Mange av disse bøkene har vært en berikelse til mitt kanskje i utgangspunktet mer snevre bokutvalg.
    Jeg lærte selv å ikke skue hunden på hårene... ihvertfall ikke før jeg hadde prøvd å flå bikkja...
    :-)

    SvarSlett
  2. Jeg er allerede godt i gang med nummer to og liker den også veldig godt. Den er jo som du sier en helt annen type bok. Når jeg leser eller hører slike gode bøker tenker jeg at det med sjanger er egentlig litt unødvendig, enten er det en god bok eller ikke. EN bok kan jo være ganske så mye, og så havner den kanskje i SF sjangeren og mister lesere.

    Jeg har lært meg å like fantasy, det var mye enklere. Jeg har strevd litt med at personene er enklere i SF-verden, me nkanskje har jeg tatt helt feil. Håper det. Jeg kommer definitivt til å lese mer som dette.

    SvarSlett
  3. Kanskje man egentlig bare skulle kutte ut å bruke sjangerbenevnelser bare fokusere på god bok eller ikke god bok?

    Jeg syntes det var så flott å lese at Ender's Game falt i smak hos deg, Karin. Dette er absolutt en av mine favoritter.

    SvarSlett
  4. Ja, Mari, jeg synes det er en god ide:-) Så gleder jeg meg til jeg kan gå direkte til bokhyllen for gode bøker i fremtiden når jeg kommer til biblioteket;-)

    Poenget er vel mer at man ikke må la seg skremme av sjangrer, jakten på gode historier bør gjøre at man kommer seg ut fra komfortsonen (skriver hun som nesten for første gang i år har klart det...)

    SvarSlett
  5. Her er forøvrig KindleJoy sin anmeldelse av boken:
    http://ebokhyllami.blogspot.com/2011/08/bokomtale-enders-game-av-orson-scott.html

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.