fredag 30. september 2011

Listemania - bøker å lese

Oh, det går en farsott i bokbloggosfæren. Ti bøker alle andre har lest og ikke du. Noen skriver om bøker de har lyst å lese, mens andre skriver om bøker de ikke kommer til å lese. Sjekk Bokelskerinnen, Line og Labben sine lister. 

Jeg derimot, orker ikke på starten av en helg å lage en liste over den delen av bokhyllene som skal leses, om mursteiner jeg ikke har lest og som alle andre har lest og om salgssuksessser som ikke trigger nysgjerrigheten.

Jeg har derfor laget min egen liste- fem bøker jeg har lest og mener alle bør lese.

L.M.Montgomery, hun som også skrev Anne fra Bjørkely, har skrevet denne nydelige perlen av en lettlest roman. Hva skjer når du får beskjed om at du har ett år igjen å leve? Jo, du flytter fra din kontrollerende familie. 

Noen amerikanere vil forby denne ungdomsromanen, bare det er grunn nok til å lese den. Romanen er "beviset" på at  ingeting er svart/hvitt, uansett hudfarge. 

Jeg har mast om den før og gjør det igjen, jeg ble målløs.

Om alle skrev oppvekstromaner som Steen hadde jeg lest flere. Vakkert og sårt, om du ikke får nok finnes det også en oppfølger.

En annen kjent barnebokforfatter som også skrev for voksne, romantisk og underholdende lektyre.

Med denne listen ønsker jeg alle sammen en god helg. Jeg skal til Trondheim i morgen - og se verdens fineste og nyeste nevø. Med meg på flyet har jeg De besatte og debutantromanen Skinn. I ørene har jeg oppfølgeren til Ender's Game, Speaker for the Dead. God lesehelg!



7 kommentarer:

  1. Jeg har veldig lyst til å lese bok nummer to på lista di :-)

    SvarSlett
  2. Anbefales! Det gjør jeg jo med alle, men den er spesielt god.

    SvarSlett
  3. Vekten av snøkrystaller leste jeg for noen år siden. Likte den godt. Det er fint med oppvekstromaner, selv om ikke alle er like lykkelige.

    SvarSlett
  4. Lykkelige historier er ikke nødvendigvis de fineste. Er det ikke ofte historiene som er litt rue og ikke nødvendigvis så glatte man ofte sitter igjen med...

    Fint å høre at flere har likt Vekten av snøkrystaller også:-)

    SvarSlett
  5. Forsoningen har jeg allerede notert meg, men underlig nok er den ikke kjøpt ennå (?). Foreløpig er den the one that got away. Fin liste!

    SvarSlett
  6. Forsoning kjøpte jeg på min lokale fretex (nå nedlagt, BUHUUU),ifjor, etter å ha lest din og, tror det var, Elikkens, må-lese-omtaler. Den ligger ved senga, og kan bli lest når som helst mellom idag og evigheten. Tror jeg skal bumpe den opp litt, den er jeg nå liten og tynn og det er jo motiverende i seg selv.
    - og nr.2 på lista frister veldig.

    SvarSlett
  7. @Linesbibliotek: Takk! Forsoningen er verd å lese og bør i alle fall finnes i alla bibliotek, private også;-)

    @Ingalill: Legger de virkelig ned fretex'er? Det må jeg si, nå må jeg nesten springe til min lokale og kjøpe noe bare for å sørge for at det ikke skjer. Jeppers, den er liten og god, og fin avveksling mellom andre ting man burde ha lest.

    Nummer to er også god, og bør leses spesielt siden den tydeligvis har skapt furore. Ikke skjønner jeg det, den burde skape furore fordi den er en god bok og ikke fordi den roter bort i tabutema og slikt....

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.