torsdag 5. februar 2009

Jakten på DEN boka...

Av og til er jakten på ei bok kort. Man har sett en film på tv en doven søndagsettermiddag og tenker at den boken har jeg lyst til å lese. Så før rulleteksten er ferdig så er boken bestilt fra en nettbokhandel og et par dager senere så ligger den i postkassa.

Forrige helg var jeg på utkikk etter Sult. Den store Osloromanen av Hamsun. Jeg begynte med å sjekke hvilke utgaver man kunne finne i bokhandelen. Min lokale bokhandel rett over gata hadde en en pocketutgave til 89 kr. Grei pris, men jeg liker best å kjøpe innbunden. Spesielt på bøker som skal vare. Og hvis ikke Hamsun kommer da vitterlig inn i den kategorien over bøker som skal vare og leses igjen. Jeg fortsatte søket på mitt nettet, sjekket antikvariatsidene. Der kunne jeg få noen slitte men pene utgaver av fra 1944 med Tore Hamsun sine illustrasjoner. De hørtes flotte ut, men var litt dyr.

En bokblogg som jeg ofte titter innom, AroundBooks, har flere ganger skrevet om Oslo Nye Antikvariat. Oslo Nye ligger på Majorstua. Når jeg har besøkt familie på beste vestkant har jeg gått forbi, men aldri i åpningstiden, så jeg fant ut at det var på tide å bevege meg vestover i dagslys. For et paradis! Jeg tror egentlig at jeg ikke har sett så mye bøker samlet på et så lite sted før. Og sannelig, under norsk skjønnlitteratur, øverst på en stabel av bøker, fant jeg en utgave av Sult fra 1971. Innbunden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.