fredag 31. juli 2009

Dickie, Aleksandre Dumas, Idioten og Frendeløs på øret

I en uke har vi sust avgårde og siden jeg blir bilsyk hvis jeg leser stedsnavn med mer enn to vokaler så ble lydbok redningen. I utgangspunktet så er jeg ingen fan av lydbøker, jeg liker å bla i boka, bla tilbake, bla litt frem. Lydbøker i bilen, det må jeg innrømme at jeg i den siste uken har jeg funnet ut at jeg kan leve med!

Dickie Dick Dickens - Nå er han her igjen! 

Ren nostalgi. Jeg og pappa var (er) ivrige Dickie Dick Dickens fans. Vi benket oss foran radioen, eller bilradioen om vi var på besøk hos mamma sine slektninger nordpå, klokka to på lørdagene. Radioteatrene om Dickie er kåret til tidenes hørespill -og det skjønner jeg godt. Når jeg hører på episodene om skurken med den sylskarpe hjernen og silke fingrene, så skjønner jeg at tyskerne Rolf og Alexandra Becker har hatt det moro når de skrev disse historiene. Og det tror jeg sannelig skuespillerne har hatt det når de spilte de inn også. Jeg bare digger fortellerne og deres forklaringer og innskytninger! God underholdning!

Frendeløs

Frendeløs er franskmannen Hector Malot sin mest kjente bok. Den har blitt en klassiker for barn, og kom ut første gang i 1878. Den handler om Remi - en ung gutt blir solgt fra sine fosterforeldre til Vitalis, en gatemusikant. Frendeløs skildrer Remi sin ferd rundt i Frankrike. Opprinnelig så var boken mest kjent for sine skildringer av fransk landskap, men i de moderne utgavene så fokuseres det mest på Remi sine eventyr og menneskene han møter. Frendeløs er en trist, men fin historie. Den er saktmodig, samtidig som den bringer håp. Jeg er litt usikker på om den fenger unge i dag, men den var fin underholdning for to (nesten) tretti-åringer. 

Idioten

Å høre en lydbok med romanen Idioten av Fjodor Dostojevskij hadde nok tatt flere kjøretimer enn det vi hadde tilgode. NRK har derimot laget et radioteater på knapt tre timer med Bentein Baardson som fyrst Mysjkin. Fyrst Mysjkin ankommer St. Petersburg etter et lengre opphold i Sveits hvor han har vært på kuropphold. Hans naivitet og ærlighet, og søken etter sannheten berører de som kommer kontakt med han. Glitrerende spilt av Baardson og hans kollegaer. Samtidig er det ikke å legge skjul på at å høre slike komprimert historie av en så lang roman krever oppmerksomme lyttere. Uansett, dette blir ikke den siste klassikeren fra NRK sitt radioteater jeg kommer til å høre på.

Den sorte tulipanen

Jeg var ikke klar over at Alexandre Dumas den eldre var en så produktiv forfatter. Over 100 skuespill og 1000 bind med romaner, reiseskildringer og artikler før han døde i 1870. De mest kjente romanene er De tre musketerer og Greven av Monte Christo, som jeg tror de fleste kjenner til. En annen roman er Den sorte tulipanen. Vi er i Holland på 1670-tallet. Cornelius van Baerle, en ung, velstående herremann, holder på å dyrke frem en unik, sort tulipan når han blir satt i fengsel. Der møter han Rosa, datteren til fengselsvokteren. I den første timen skjønte vi ingenting, jeg begynte på et tidspunkt å lure på om det var riktig cd vi hadde, men så begynte vi å skjønne sammenhengen.  Ok, så jeg innrømmer det, historien er banal og enkel, men den fenger. Og er ikke det det viktigste når man kjører gjennom svenske skoger? Det synes jeg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.