søndag 5. juli 2009

Jane Austen... i dag...

Noe av det jeg liker med Jane Austen sine skarpe romaner er det at historiene er høyst aktuelle i dag. Det har filmer som Bridget Jones og Clueless vist oss. I går hadde jeg fornøyelsen av å se en filmversjon av Mansfield Park fra 1999. Romanen Mansfield Park er ikke en av mine favoritter, jeg har lest den en gang, men jeg må innrømme at det tok litt tid før jeg kjente igjen handlingen. Filmen er forøvrig litt mindre subtil enn Austen selv når det blant annet gjelder slaveplantasjene. Denne versjonen av Mansfield Park var ikke glitrende, men god. Ingen store Hollywood-kjendiser på rollelisten, men Harold Pinter som fikk Nobels litteraturpris for et par år siden spiller Mr. Bertram.

For et par dager siden kom jeg over et par fine blogger dedikert til Jane Austen...

Austenprose 

Jane Austen Today

I tillegg er det en blogg som heter The Written Word som for tiden har en Everything Austen Challenge, for de som er interessert. 

God søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.