onsdag 5. august 2009

Bøker jeg er nysgjerrig på

Som vanlig er det en haug av bøker jeg har kommet over den siste tiden som jeg nysgjerrig på...


  • I TIME forrige uke leste jeg om debutromanen til Nikola Keegan med navnet Swimming, som handler om ung svømmer som blir olympisk mester. Her er forlaget sin omtale av den... When we first meet Pip, she is landlocked in a small town in the center of Kansas, literally swimming for her life. Pip is tall and flat and smart and funny and supernaturally buoyant. On land, she has her share of troubles: an agoraphobic mother, a lost father, a drug-addled sister, and a Catholic education dominated by a group of high-energy nuns. But in the water, Pip is unstoppable. Spennende!

  • På den norske himmelen så er jeg særs nysgjerrig på Song for Eirabu av Kristine Tofte. Den har blitt lest av mange bloggere; blant annet Marianne og Elin, sistnevnte anbefaler dog å vente til alle bøkene i trilogien har kommet ut slik at det ikke blir så lenge til vente til neste bok. Vi får se, jeg tror nok nysgjerrigheten min tar overhånd.

  • For litt siden fortalte jeg at vi hadde begynt å abonnere på The New York Book Review (NYBR) og vel, det kan fort bli et dyrt abonnement. Ikke bare er avisen spekket med gode anmeldelser, det er disse reklamene for noveller og sakprosa også... To romaner som jeg "fant" i sist utgave var Summer Will Show av Sylvia Townsend Warner og The Old Man and Me av Elaine Dundy. Sistnevne handler om en ung jente som gir seg ut for å ta hevn, men ender opp med å forelskelse. Ok, det høres litt banalt ut når jeg forenkler det slik men, trykk heller på navnet på romanene, så kommer det opp en link med anmeldelse fra NYBR frem.

  • Etter å ha hørt på Alexandre Dumas på lydbok i forrige uke så må jeg innrømme at jeg har stigende interesse for hans bøker. De tre musketerer har jeg liggende en eller annen plass, men han har også skrevet en drøss med andre bøker som jeg er nysgjerrig på.

2 kommentarer:

  1. Ble litt nysgjerrig på Swimming, jeg gitt! Fikk litt chick-lit-assosiasjoner ved første øyekast, men når jeg har lest litt om den så virker den mer "seriøs" enn det. Og den har jo fått fine anmeldelser. Ja, denne må definitivt på listen min :) Takk for tipset!

    SvarSlett
  2. Ja, det er bok som gjorde meg nysgjerrig:-) Alltid spennende med debutanter som gjør det så bra.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.