fredag 25. september 2009

Irène Némirovsky

Jeg leser Storm i juni og samtidig som jeg leser denne praktfulle romanen er jeg litt irritert på meg selv. Hvorfor? Fordi jeg ikke har lest noe av Irène Némirovsky tidligere. Storm i juni kom ut allerede i 2006 på norsk, og de siste årene har Arneberg forlag gitt norske lesere muligheter til å lese flere av romanene hennes. I år kommer debutromanen David Golder ut, i fjor kom Sjelens herre og Hett blod.

I Paris i 1929 finner et manuskript veien til en forlegger. Manuskriptet er en roman som heter David Golder. Redaktøren som leser den blir begeistret. Veldig begeistret. Men forfatteren har ikke sendt med adresse, bare en postboksadresse og signaturen Epstein. Den handlekraftige redaktøren setter inn en annonse i en avis og etter hvert dukker Némirovsky på kontoret. Redaktøren er i tvil, har en så ung kvinne skrevet en så moden roman?

Denne anekdoten leste jeg i innledningen av Storm i juni, og ser man bort fra den sedvanlige irritasjonen over mistroen på at unge kvinner kan gjøre store prestasjoner, så blir jeg fascinert over denne forfatterens liv.

Némirovsky ble født i Kiev i 1903. Faren var finansmann, rik sådan. Moren var ikke særlig interessert i datteren og hun vokste opp i ensomhet. Hun likte å lese bøker og behersket etter hvert flere språk flytende. Etter den russiske revolusjon måtte familie flykte og etter et år i Finland havnet de i Paris, slik som så mange andre russere på den tiden. 

I Paris gifter hun seg med Michel Epstein og får to døtre. Etter at hun debuterte i 1929 så utgav hun ut flere romaner frem til 1940, da det ble umulig for jøder å få publisert sine arbeider. Némirovsky var jøde, men i likhet med sine døtre så konverterte hun til katolismen. Hun ble erklært statsløs på grunn av sin bakgrunn og fikk aldri fransk statsborgerskap, selv om hun søkte. I flere av sine romaner er hun kritisk mot jødene. 

Hun ble drept i Auschwitz i 1942. Det var først på 90-tallet at hennes to døtre klarte å lese manuskriptene hun hadde etterlatt, to av dem er senere blitt utgitt som Storm i juni og Hett blod.

Némirovsky døde altså knapt 40 år gammel. Det er mulig jeg er veldig prematur siden jeg bare har lest Storm i juni så langt, men man kan jo spekulere i  hvor forfatterskapet hadde endt om hun hadde fått leve lenger. Det får vi dessverre aldri vite.

Bildet er hentet fra wikipedia-artikkelen om forfatteren. 

2 kommentarer:

  1. Jeg har også lest "Storm i juni" for halvannet år siden eller så - helt fantastisk bok!

    SvarSlett
  2. Eg var også veldig begeistra for denne http://boklesebloggen.blogspot.com/search/label/Av%20Ir%C3%A8n%C3%A9%20N%C3%A9mirovsky
    Og som du, fekk eg også lyst å lese meir av denne forfattaren. Eg har bare ikkje komme så langt endå.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.