mandag 9. november 2009

Fin, fin helg

Jeg har hatt en fin helg på den sørlige delen av Vestlandet. Tre bøker ble jeg ferdig med, den ene rett og slett på grunn av forsinkelser fredagskveld. Dere vet, disse flytidene blir forskyvet bare det lukter snø, noe som alltid forundrer meg i vinterlandet Norge....

Jeg fikk lest Sjelens herre av Irène Némirovsky og om den ikke var like skjellsettende som David Golder så var den bra. Svært bra. Den lille zen-fabelen Snø fikk jeg også lest, tegneserien om Pride & Prejudice ble utlest og det samme ble den fornøyelige romanen Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai. Mer om disse kommer, men her er et utdrag fra sistnevnte roman...

Det er nettop det jeg liker ved å lese; en bitteliten ting vekker interessen din i en bok, og denne bittelille tingen leder seg over i en annen bok, som så leder deg videre til en tredje bok. Det er en geometrisk utvikling - uten avslutning, og uten annen hensikt enn den rene fornøyelsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.