fredag 15. januar 2010

Heltinner i virkeligheten

Denne uken kom nyheten om at Miep Gies var død.

Damen som døde i en alder av 100 år var den personen som gav oss Anne Franks dagbok. Da familiens skjulested ble oppdaget av nazistene så var Miep Gies som fant dagboken og tok vare på den. I følge NRK leste hun den ikke.

Jeg leste Anne Franks dagbok som ung. Ikke bare en gang, men mange ganger. Jeg hadde (har) en gul, oransj utgave som jeg leste, en utgave i en helbindsserie med gode bøker utgitt for tenåringer på Aschehoug (tror jeg).

Annes historie gjorde inntrykk. Det var ikke nødvendig vis de littærere kvalitetene som gjorde inntrykk. Det var Annes historie. Ikke bare var hun ei ung jente med alle de spørsmålene man har i den allerede, hun ble et ansikt og en stemme for mange tragisk skjebner i andre verdenskrig. Sånt gjør inntrykk på en ung jente.

For ei stund tilbake ble det offentliggjort en video av Anne Frank. Hennes naboer giftet seg og ca 9 sekunder ut i filmen lener Anne Frank seg ut av vinduet for å se. Tilfeldigheter.

2 kommentarer:

  1. Ja.
    Unge jenter treng ikkje-fiktive heltinner.

    Du er ikkje den einaste som har hatt ei fin oppleving av å lese Anne Frank.

    SvarSlett
  2. Hei
    Sjekk bloggen min, der ligger det en award til deg.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.