søndag 24. januar 2010

Kokebøker til besvær

Gode kokebøker kan enkelt puttes i kategoriene praktiske og inspirerende. Det er få kokebøker som er både praktisk og inspirerende, men det fine med kokebøker er at man kan velge og vrake. De fleste i dag har kokebøker nok, samtidig som vi lurer på hva vi skal ha til middag hver dag.


Ingrid ber til julefest
Denne praktboken av Ingrid Espelid Hovig fikk jeg til jul. Mer enn en kokebok tror jeg den var ment som en inspirasjon til den dagen jeg selv skal stå for mine egne julemiddager. Boken har mange av de tradisjonelle middagene, samt tips og råd om hvordan dekke på, hvordan sette sammen en meny også videre. Inspirerende er den, men jeg tror nok ikke denne blir bibelen den dagen jeg skal lage pinnekjøttet selv. Det virker som det forventes noe kunnskap i veggene før man setter i gang.


Fra boller til burritos
En kokebok som ikke forventer noe kunnskap er Fra boller til burritos. Etter å ha brukt min søsters utgave som hun fikk på ungdomsskolen, fikk jeg min egen utgave for et par år siden. Det er Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet som har utgitt denne på Gyldendal. Jeg forelsket meg i denne fra dag en, en mer praktisk kokebok skal man lete lenger etter. Oppskriftene er trinn for trinn og inneholder ingen fremmedord for en hobbykokk som meg. Samtidig forklarer den ting som andre kokebøker ikke nedverdiger seg til å gjøre. En av de supre tingene med boka er at mange av porsjonene er for to. Av alle kokebøkene i hylla er denne den mest brukte. En av favorittene er moussakaen. Vanligvis har jeg brukt aubergine når jeg har laget retten, men sist uke ble den prøvd med poteter og det var slett ikke ille. Som den praktiske kokeboken den er kan du velge mellom å bruke poteter og auberginer.

Praktisk og god med andre ord!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.