lørdag 26. juni 2010

Nye bøker i heimen

Siden sist onsdag har jeg ikke lest i ei bok. Jeg undres om det ikke er en ny rekord, og en rekord jeg ikke er så veldig komfortabel med. Jeg har lest tegneserier, men nå er jeg endelig ferdig og har gått i gang med å lese ei bok.

Det har derimot kommet flere bøker i heimen. Noe som nok en gang beviser at det kommer flere bøker inn enn jeg klarer å lese... På torsdag denne uken var jeg innom Bislet bok, som strategisk ligger mellom kontoret mitt og legen min, som gravid tilbringer man mer tid på venteværelset hos sistnevnte enn noen andre steder.

Jeg hadde funnet to bøker som jeg skulle betale for. Det var Sasjenka av Simon Sebag Montefiore, en roman fra Sovjettiden som jeg har siklet på siden den kom ut i fjor. Nå var den på saaalg og da var det på tide å ta den med hjem. I tillegg fant jeg liten pocketbok skrevet av Hitlers sekretær Traudl Junge som jeg tenker kan være interessant sommerlektyre. Filmen Der Untergang som kom for et par år siden er basert på denne boken.

Nåja, der stod jeg ved kassen og skulle betale da jeg kom over en bok jeg aldri før har hørt om. Krabbeskipet heter den og er en japansk proletarroman fra 1929. Nysgjerrig ble jeg etter å ha lest vaskeseddelen så denne nyoversettelsen ble med meg hjem. Det er sjeldent jeg kjøper nye bøker til fullpris, men denne bare måtte jeg ha. Jeg er allerede godt i gang med lesingen - og tro meg, rapport kommer.

Tilbake på kontoret så begynte jeg surfe litt på The Book Depository, lagde en fin liste, men fordi jeg vet det er en bok jeg ønsker å bestille som jeg bare ikke klarer å huske så har jeg ikke sendt ordren enda. Tittelen på boka dukker nok opp. I tillegg så lå det to bøker i postkassa mi på fredag, to leseeksemplar som jeg gleder meg til å lese.

Sommeren er reddet, om den i utgangspunktet var truet...

2 kommentarer:

  1. Jøye meg - visst er det gøy med nye bøker!

    SvarSlett
  2. Så bra!

    Du må fortelle om "Der Untergang"-boka når du får lest den, er spent på å få høre. :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.