lørdag 4. september 2010

Fra Det hvite hus til lokal politikk

Etter å ha sett The West Wing tidligere i sommer startet jakten på en ny serie. Min kjære og jeg var enig om en ting - det skulle bli vanskelig å toppe høydaren fra Det hvite hus.

Serien Brotherhood er en amerikansk serie som er laget av Showtime og gikk på amerikansk TV fra 2006 til 2008. Den fikk gode kritikker, men fikk aldri en stor tilhengerskare og ble derfor lagt ned etter tredje sesong.

Serien handler om brødrene Caffee og deres virksomheter. Tommy er lokalpolitikeren som har blitt valgt til sitt distrikts representant i delstaten Rhodes Islands House of Representatives. Oh, Tommy eller Tom som han også kalles, er ambisiøs og blir delvis blendet av sin egne ambisjoner. På utsiden ser alt perfekt ut, vakker, hjemmeværende kone og tre barn. Lokalpolitikeren som stiller opp for sine egne og som besøker pårørende når det har skjedd ulykker.

Broren Micheal dukker en dag opp ved middagsbordet etter å ha lurt familien til å tro at han var død i årevis. Micheal tar raskt opp sin gamle virksomhet i det irsk-amerikanske nabolaget - mafiavirksomhet.

Micheals virksomhet er ubehagelig for Tommy som vil ha sin sti plettfri. Eller, plettfri og plettfri fru Blom,  veien er ikke lang fra politiske handlinger til økonomisk vinning. Tommy sin jobb er tøff, det er fagforeninger som krever sitt og andre representanter som krever lojalitet, hestehandlene er ikke langt fra hverandre i denne serien heller. 

Lojalitet er forøvrig et nøkkelord i serien hvor ingenting er sort hvitt. For lojalitet har forskjellig betydning for en politiker og en lokal gangster. 

Brotherhood er egentlig et steg videre, bort fra Det hvite hus og ut i de virkelige hus. Det er røft, det er stygt, men hverdagen til brødrene Caffee og deres naboer er også en realitet for mange (historien om brødrene Caffee er inspirert av Bulgerbrødrene som du kan lese om på wikipedia her og der).  Serien er god, og selv om den mangler det siste ekstra, de vittige og smarte dialogene fra The West Wing,  er den absolutt verd å se.

4 kommentarer:

  1. Du må se Firefly! Det er den beste av alle serier for meg. sciencefiction/western. Har akkurat sett den, og ELSKER den! Det finnes bare en halv første sesong før den ble tatt av i USA og produksjonen stanset. Det ble en skikkelig undergrunnsbevegelse for å få den opp igjen, uten hell, men resultatet ble en helaften film, serenity(som ikke er like bra som serien - langt der i fra).

    Jeg sitter på Westwing boksen her og vi skal begynne på den nå. Har aldri sett den. Skal begynne på sesong 1, episode 1. Jomfrulig.

    SvarSlett
  2. Jeg har sett Firefly og Serenity. Synes den var veldig bra. Jeg likte veldig godt cowboy-stilen. Kjempekjipt at det bare ble en sesong...

    SvarSlett
  3. Å, så gøy at du har sett Firefly. Jeg skal gifte meg med Mal nemlig, og det har mannen min sagt er greit. Og så skal jeg flytte inn i et romskip og bli mekaniker. Gleder meg.

    SvarSlett
  4. Kult - kanskje dere kan ha bryllupet ombord i Serenity? Det lasterommet ser jo stort nok ut til å kunne huse et selskap (hint, hint - tar gjerne mot en invitasjon;-) ).

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.