tirsdag 7. september 2010

Confessions of an addict; Mad Men, Battlestar Galactica, House M.D....

Filmer er lagt litt til side hjemme hos oss. TV-serier har tatt over underholdningen. Jeg har tidligere skrevet om The West Wing, Brotherhood og serien om John Adams. Men listen over tilbragte timer foran TV-en ender ikke der...

En schläger i heimen er House M.D. Serien har rullet på norske skjermer i flere år og jeg tror mange kjenner til denne genierklærte, men eksentriske legen Gregory House. Selv hadde jeg sett en og annen episode før vi bestemte oss for å se den fra begynnelsen. Glem alle sykehusserier, House M.D. er serien som gjelder.

Et helt annet miljø beskrives i serien Mad Men. Vi er i USA på 60-tallet og serien kretser rundt et reklamebyrå på Madison Avenue. Hovedpersonen er Don Draper og hans kone Betty, men serien har flust av karakterer. Mad Men er serie med stil, detaljene er gjennomførte ned til minste detalj. Og kjolene... kjolene er fantastiske! Når jeg ser Mad Men tenker jeg at de som har laget serien har hatt det gøy på jobb! Det er helt umulig å si hvilken retning episodene tar og hvilken "detalj" (i mangel på et bedre ord) de vil fokusere på. Mad Men har blitt utrolig populær og man ser referanser til serien overalt, Aftenposten hadde her om dagen en egen artikkel om serien. Dessverre sier ryktene til at populariteten til den fjerde sesongen er dalende i USA, vi får håpe den ikke blir tatt av luften med det første.

Flere rundt meg stusset i fjor vår da jeg proklamerte at jeg hadde blitt en tilhenger av serien Battlestar Galactica. Serien, som slapp den siste sesongen i fjor, er en science fiction serie som har blitt laget i flere versjoner opp gjennom årene. Nei, det er egentlig feil. Skulle jeg klassifisere Battlestar Galactica ville jeg ha kalt den drama, for det er drama fra begynnelsen til slutt. Kjærlighet og intriger, i spunnet litt krig og noen kampscener i verdensrommet.  Sesong en og to er best, sesong tre var til tider kjedelig (det endte opp at jeg klagde til min kjære at det var altfor mye filosofi og altfor lite battlestar), i sesong fire tærer det på håpet (bokstavelig talt), men serien holder helt inn. 

En annen science fiction serie som det dessvere bare ble laget en sesong av var Firefly.  Den har en helt annen stil en Battlestar Galactica. Den har en cowboy tilnærming som gjør den unik. Den handler om mannskapet ombord i romskipet "Serenity" med kapteinen Mal i hovedrollen ca 500 år frem i tid. Etter 11 episoder ble den stoppet - til stor skuffelse for mange, men de 11 episodene er verd å få med seg. 

Både Battlestar Galactica og Firefly blir hyppig nevnt i sitcom serien The Big Bang Theory. Skal jeg le, ser på The Big Bang Theory. Serien kretser rundt nerden og geniet Sheldon Cooper og hans venner. Ikke like genierklærte som Sheldon selv, noe han vet å si fra om, men mer nerdete og smartere enn de fleste av oss. Sheldon derimot, mangler sosiale antenner, men et ord har han klistret inn i hodet på oss - bazinga!

Jeg har også stor sans for historiske serier. Knirk anbefalte for litt siden BBC-serien The Buccaneers (eller Lykkejegerne som den heter på norsk). Serien handler om amerikanske jenter som på 1800-tallet drar til England for å finne seg ektemenn - med titler. Den er basert på en roman av Edit Wharton. En annen historisk serie som har en nostalgisk betydning siden den var den første min kjære og jeg så sammen er serien om Hornblower. Horatio blir starter sin karriere i den engelske marine på den tiden da to store regjerte; Napoleon og Lord Nelson. Det er lite kjærlighet i serien det skal sies, men spenning har den nok av. 

Spenning er det også i serien Spooks som handler om den britiske etterretningstjenesten MI5 (not nine to five som de sier på coveret). MI5 er etterretningstjenesten for innenrikssaker. Serien har til nå nisesonger. Vi holder på med sesong fire, etter den tredje sesongen har den skiftet ut mange av hovedpersonene og det skjer et skifte. Jeg vil ikke legge skjul på at de tre første sesongene er best, men siden vi nå engang har gått til innkjøp av sesong fire og fem også så henger vi med. 

Det er også serier jeg ikke kommer til å se. Jeg fikk mareritt av de få episodene jeg så av Lost så den er utelukket, Weeds får jeg ikke til og til The Sopranos sier jeg bare nei, nei, nei!

Vet du om en serie vi bør se?

7 kommentarer:

  1. Lost var gøy, men jeg er glad det er over. Vet ikke helt om jeg likte slutten.. House holder jeg på å se nå, skal akkurat til å begynne på sjette sesongen. Jeg var ganske skeptisk i begynnelsen, spesielt siden Hugh Laurie alltid vil være George eller Bertie Wooster for meg, men han er en meget god skuespiller og presterer med glans som House også. The Big Bang Theory er min favoritt, og gleder meg veldig til de begynner med nye episoder for de gamle har jeg sett altfor mange ganger.

    Ellers må jeg få med meg Two and a Half Men, Criminal Minds, Merlin, Supernatural, NCIS og The Vampire Diaries. Det går mest i tv-serier hos meg også, filmer ser jeg lite av nå for tiden.

    Samboeren min elsker Battlestar Galactica og Firefly, så jeg mobber han ofte når vi ser på The Big Bang Theory og de seriene blir nevnt. Men jeg har sett noen episoder av Firefly selv, og den er helt grei.

    Jeg vil forresten gjerne anbefale Merlin. Serien tar for seg Merlin som ung, hvor han er tjeneren til prins Arthur. Han må gjemme sine magiske krefter fra alle, utenom mentoren Gaius, fordi kongen Uther hater magi. Uther er forresten spilt av Anthony Stuart Head. Effektene ser noen ganger litt teit ut, men skuespillerne i serien er fantastiske, og den har et eventyr/spenningspreg som funker i hver episode. Og mye humor =)

    SvarSlett
  2. Takk for tipset om Merlin. Leste litt om den nå og det er serie vi kan like:-)

    Ja, The Big Bang Theory er til å le av. Jeg har også sett flere av episodene flere ganger. Om humøret er litt dårlig er det frem med Sheldon og gjengen.

    Har sett noen episoder av Two and a Half Men, har ikke helt falt for den serien.

    Har vurdert flere av CIS-seriene, da også naturligvis NCIS, men er litt usikker. Vi får se:-)

    SvarSlett
  3. Vi har House-maraton hjemme hos meg om dagen. Vi varmer opp til sesong seks slippes i slutten av måneden (vi laster ikke ned serier/filmer fra Internett). Før det så vi nesten hele Seinfeld, og om litt får vi første sesong av Star Trek TNG i posten. (Jeg elsker Star Trek.)

    Jeg er egentlig ikke så overbegeistret for Big Bang Theory - kanskje fordi jeg av og til får en følelse av at serien egentlig ikke er laget for nerder, men for andre som har en idé om hva en nerd er for noe og synes vi er morsomme, men uforståelige. Men noe ler jeg òg av ;)

    SvarSlett
  4. Her var det mange gode tips - da var resten av høsten reddet =)

    Jeg liker også Tha Big Bang-theory. Liker ikke så godt CSI, og alle de ulike versjonene av den, men digger NCIS... (og criminal minds).
    House ser jeg på når det ikke er noe annet å se på - liker det ganske godt, særlig fordi de har mange medisinske referanser som faktisk stemmer. Men synes etterhvert at episodene blir litt vel like (har ikke kommet meg gjennom første sesong ennå da - hører rykter om at det blir bedre). Ellers ser jeg selvsagt på Greys Anatomy. For de som liker legeserier kan jeg forresten anbefale Three Rivers - bygget litt over samme sko som Greys, men litt mindre drama/alle har sex med alle, og mer medisinsk... Desverre stoppet den etter 1 sesong...

    Den STORE FAVORITTEN over alle er imidlertid Doctor Who, og Torchwood (som er spinnoff av DW.) Doctor Who ble sendt i ENgland fra 1963 til 1989, og det ble laget nye episoder i 2005, og har blitt sendt fra da av. Både humor, sci.fi, spenning - og bare generellt dødsbra! =D

    SvarSlett
  5. Heidi: Jeg er enig i deg i at The Big Bang nok ikke er laget for nerder. Til det er referansene ganske opplagte. I tillegg så er det ganske tunge på produktplassering, i en episode var feks en Kindle plassert veldig beleilig.

    Jeg må nesten ha teksting når jeg ser på serier, så vi kjøper seriene også. Seriene er jo relativt billig på Platekompaniet eller på Play.com (teksten kan godt være på engelsk).

    Ida: Kanskje Doctor Who blir den neste serien:-)

    SvarSlett
  6. Du fikk ikke til the Sopranos, som er en av mine absolutte favoritter, og jeg får ikke til Mad Men....

    SvarSlett
  7. Jeg har ikke sett Mad Men, men syntes Soprano var ganske kjedelig. Battlestar Galactica og House er favoritter her. Andre serier jeg følger når jeg har tid er Cold Case, Bones, Saving Grace, The Closer og Medium. The Big Bang Theory er bare herlig. Skjønt den siste tiden har jeg gått i "barndommen" og sett mye Mash ...

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.