tirsdag 21. september 2010

Oprah og Freedom

Jeg har alltid hatt sansen for Oprah, selv om jeg ikke er fast seer av talkshowet hennes. Jeg gløtter innom av og til, mer nå når jeg er hjemme med den lille. 

Oprah er en lesehest. I sine yngre dager måtte hun lese bøker og skrive bokomtaler. I dag har hun kansje verdens mest profilerte bokklubben Oprah's Book Club. Over 60 bøker har hun lest sammen med publikum, utvalget har vært en salig blanding fra Anna Karenina til The Poisonwood Bible. Lesingen avsluttes med at Oprah inviterer til en middag med forfatteren og noen fra publikum.


For litt siden bestemte jeg meg for at jeg skulle lese med ved neste valg og følge diskusjonene på forumet på Oprah. Og 17. september kom valget - Freedom av Jonathan Franzen. Det virker som også Oprah, i likhet med resten av USA, har ventet på denne nye, amerikanske romanen. 

Sålangt har diskusjonene gått mest på overraskelsen at Oprah igjen valgte en av Franzen sine bøker. Korrigeringer var også Oprah bok for en del år siden. I begynnelsen var Franzen med, men ombeste seg etter hvert. Grunnen var at han redd for at klistremerket med Oprah's Book Club skulle skremme mannlige lesere. Han trakk seg derfor fra samarbeidet. Boka ble en bestselger - i år var Franzen på forsiden av tidsskriftet TIME, som utropte han til den store, amerikanske forfatteren. Og Franzen trenger ikke å bekymre seg - det hadde han ikke blitt om han var en forfatter bare for kvinner.

Nåja, nå skal Freedom leses. Omtale kommer etter 29. oktober!

2 kommentarer:

  1. Bare å glede seg. Det er en STOR roman. Anbefaler deg å lese Korrigeringer først, hvis du ikke allerede har gjort det.

    SvarSlett
  2. Jeg gleder meg til å lese anmeldelsen din, Karin.

    Jeg har kun lest en bok fra Oprahs bokliste og det er Tara Road av Maeve Binchy, men jeg visste ikke at den var på listen før i dag. Jeg syntes i grunnen den var noe kjedelig.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.