tirsdag 16. november 2010

Cherry on Top Award - favoritter!

Jeg har fått en award! Tre ganger - det setter jeg pris på. Det som er enda mer morsomt er at de tre som jeg har fått prisen fra har alle sine egne fine bokbloggere som jeg følger. La meg introdusere disse kule bokjentene hvis du ikke kjenner de fra før...

Labben på bloggen Migrating Coconuts. Hun leser masse og skriver masse. Jeg har fått en del tips fra henne, og snart skal jeg lese The Red Pyramid som hun anbefalte!

Ladybug på bloggen Underhold meg. Hun holder meg oppdatert på det som skjer der ute i bokverden, spesielt på ungdomsbøker. 

Christine på Christine leser. Hun skriver grundig, godt og variert, det var hun som gjorde at jeg leste Shiver og Linger og slike anbefalinger - det liker vi. 


Det er jo regler til slike awarder og det i her tilfellet er det dessverre ingen påfølgende sjekk som man kan donere til et godt tiltak. 
1. Takk den du har mottatt prisen fra

2. Kopier prismerket til bloggen din

3.Fortell hvilke 3 forfattere du regner blant dine favoritter, og nevn en yndlingsbok per forfatter. 

4. Send prisen videre til 5 mottakere som du føler fortjener den.

Så, siden jeg er allergisk mot å sende slike awarder videre (selv om de er rosa og søte, jeg elsker rosa, men ta det med ro, dette kommer nok ikke til å bli en rosablogg med det første), så bryter jeg kjeden her og tar i mot evig fortapelse med godt mot. 

Men, jeg lar ikke sjansen til å fortelle om 3 forfattere jeg liker....

Irène Némirovsky. Jeg leste mye av henne i fjor og hun var en fantastisk forfatter. Vanvittig god på beskrivelser av mennesker som står på livets rand (- og det kan man gjøre på mange måter). Favoritt, kanskje Storm i juni, men David Golder og Sjelenes herre er gode. Veldig gode.

Ivan Turgenev. Hvem sier du? Et Adelshjem sier jeg.

J.K. Rowling. I helgen skal vi på kino og se den nyeste Harry Potter filmen. Vi gleder oss, men samtidig som vi sørger over at det ikke kommer flere bøker om gjengen på Hogwarts. Var det ikke en gang snakk om at det skulle komme ut et leksikon, et slags Who is who i HP-verden? Favorittbok? Alle sju, men kanskje femmern Harry Potter and the Order of the Phoenix er ekstra ekstra god.

3 kommentarer:

  1. Heldigvis da at dette er en award som ikke har noen haker ved seg om man velger å ikke sende den videre ;)

    *kremt* Nesten litt flaut å skrive dette men jeg har enda ikke lest noe av J.K. Rowling. Nå kan jeg vel egentlig gjemme meg bak det faktum at 5-åringen nok snart er gammel nok til å begynne på første bok, men bare snart. Tenkte vi kunne lese serien sammen siden moren hans er så ufattelig treg til å kaste seg på HP-bølgen.

    Vi voksne her i huset har sett filmene og kost oss med dem.

    SvarSlett
  2. Ladybug: Jeg har lest Harry Potter med begge mine to småsøstre, og det er en feiende flott måte å gjøre det på! Kjempehyggelig :)

    Karin: Takk for hyggelige ord! Jeg synes det er helt fair å ignorere kjedeelementet, og er glad for å høre at du ikke har rosabloggplaner! Nå MÅ jeg finne tid til Nemirovsky, skjønner jeg. Ann Helen har anbefalt henne innstendig, og når hun er en av dine favoritter også.. Jeg har "The Courilof Affair" på Kindle, har du lest den?

    SvarSlett
  3. Ladybug: Det er nesten så jeg er litt misunnelig - fordi du har mange fine lesestunder foran deg med Harry Potter. Det eneste som du går litt glipp av da er denne følelsen av å vente på en ny bok som var veldig stas.

    Å lese med gutten er sikkert en fin ide, har hørt mange som har gjort det - og nesten vært ivrigere enn barna:-)

    Christine: Takk selv for fine ord. Jeg har dessverre ikke lest The Courilof Affair. Jeg har bare lest de fire bøkene som er oversatt til norsk. Jeg har vurdert å lese The Courilof Affair, men så er jeg så begeistret for de norske oversettelsene så jeg har ventet for å se om den kommer på norsk.

    Hm, nå sjekket jeg akkurat Haugen Bok og ser at det har kommet en novellesamling på norsk som heter Jomfruene og andre noveller, kanskje det er den samme. Det må jeg sannelig sjekke litt ut.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.