torsdag 30. desember 2010

Gleden ved å gi...

Når man skal gi bort bøker kan man velge bøker på to måter. Den ene er å velge noe man selv liker og det andre er å gi bort noe man tror passer mottakeren. Julegavene jeg gav bort i år var kombinasjoner av dette. 

En bok jeg nok aldri kommer til å lese selv er Cecilia Samartin sin nyeste roman Mofongo. Den stod på ønskelisten til han som fikk den, så den var et enkelt valg. Min lille lillesøster hadde også skrevet ønskeliste så fra den tok jeg to bøker. Den ene var It's Kind of a Funny Story av Ned Vizzini. Jeg har aldri hørt om forfatteren før, men boken virket interessant og handler om det å oppdage at man faktisk er bare helt gjennomsnittlig. Den andre boka som fant veien dit var The Legacy som er et familiedrama. Beskrivelsen gjør at jeg får litt Kate Morton-vibber, men jeg aner ikke om Katherine Webb sin roman er i samme liga. Det er meget mulig at jeg på sikt kommer til å lese begge disse bøkene.

Min svoger fikk en en grønn Penguin utgave av Pride and Prejudice, siden han var dum nok til å fortelle at han aldri hadde lest romanen. I følge øyenvitner var han julaften mer interessert i en bok jeg gav til hans kone, nemlig The Immortal Life of Henrietta Lacks av Rebecca Scloot. Som turnuslege er hun alltid interessert i medisinske spørsmål og historie. Denne fant jeg på måfå søkte rundt på The Book Depository og beskrivelsen er hentet fra samme sted...

In 1951, Henrietta Lacks from Baltimore died of cancer. Her death changed medical science for ever. Her cancer cells - taken without her knowledge - became one of the most important tools in medicine. This book takes us on a journey in search of Henrietta's story, from the 'coloured' ward of Johns Hopkins Hospital in the 1950s onwards.

To bøker som jeg tidligere har omtalt på bloggen her fant også veien til noen utvalgte juletrær. Den ene er den fantastiske The Making of a Marchioness skrevet F.H. Burnett som jeg såvidt omtalte i innlegget her. Den andre romanen var Sommerboken av Tove Jansson som jeg allerede i sommer kåret til årets julegave! I år har jeg virkelig oppdaget Tove Jansson sine verk og gleder meg til å lese mer av henne i årene som kommer.

En bok jeg gav bort som jeg ikke har lest er Bumerang av Tatiane de Rosnay, du vet hun som har gjort suksess med Saras nøkkel. Jeg håper romanen faller i smak!

En kokebok om sjokolade fant også veien til en mottaker, sammen med en strikkebok. Jeg kommer fra en familie med strikkefantaster, selv kan jeg bare rett og vrang og that's it.

I tillegg fant noen lydbøker veien til Vestlandet og en samling av spenningsnoveller for ungdom. Det er virkelig fint å gi bort bøker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.