torsdag 6. januar 2011

2010 - best og værst og litt til....

Så. Da var 2010 over og 2011 er godt i gang. Jeg har lest godt over 130 bøker, hvis man teller med de fem lydbøkene jeg har hørt.

Mye? Lite? Ett par bøker mer enn i 2009, men jeg leser likevel mindre enn jeg gjorde før jeg begynte å blogge, men det er en annen historie. Siden jeg skulle bli mamma for første gang i juli så hadde jeg ikke så mange forventninger til året som gikk. De fleste rundt meg dømte lesingen min nedom og hjem ("du kommer ikke til å bli ferdig med ei bok før ungen er 4 år! minst!"), men jeg tror ikke jeg har lest noe mindre etter den lilles ankomst en vakker sommerdag. Jeg er tross alt heldig som har den egenskapen at jeg kan nyte ei god bok selv om hybelkaninene omtrent kravler oppover leggen min. Her bør jeg kanskje legge til at min mor ikke nødvendigvis synes at denne egenskapen er like heldig... Nok om det. La oss i stedet snakke om oppturer og nedturer i bokverden!

2010 - kort oppsummert...

Årets beste: Forsoningen av Fred Uhlman (jeg har fortsatt ikke ord for å beskrive den boka, og min misjon i 2011 skal være å prakke den boka på flest mulig).

Årets værste: Tulipanviruset av Daniëlle Hermans


Årets Dirty Dancing/Grease - historie: Synnøve Solbakken av Bjørnstjerne Bjørnson

Årets Romeo & Julie: Sam & Grace i Shiver og Linger (og jeg venter spent på siste bok om paret som kommer ut til sommeren
 

Årets skandinav: En dåre fri av Beate Grimsrud

Årets fakta: Hviskerne av Orlando Figes

Årets ungdomsbok: Trilogien Vikingskatten av Gunnar Staalesen

Årets eventyr: Rubinrød av Kerstin Gier

Årets - denne- boka - er - like - aktuell - nå - som - for - 60 år - siden: En kvinne i Berlin - Dagboknotater fra 20. april til 22. juni 1945

Jepp. Det var 2010!

4 kommentarer:

  1. Forsoningen er ført opp på min må-lese-liste :)

    SvarSlett
  2. Min også.

    Det som bekymrer meg her - er hvor få av disse favorittene dine jeg har lest, kun Grimstad og Synnøve. Følelsen av å ha mistet toget er sterk.

    SvarSlett
  3. Forsoningen bør/må leses! Er ikke sikkert det blri en favoritt hos alle som leser den, men den den er roman som må leses.

    Du vet Ingalill at det går flere tog, du har jo hele 2011 for å finne nye avganger:-)

    SvarSlett
  4. Jeg har vel heller lest mer etter at jeg fikk barn enn før jeg, men det er fordi det å bli mamma tenkte leselysten i meg igjen. Leser mye selv og masse for 5-åringen. Tenker det blir litt lesetid når babyen kommer i løpet av februar også. Jeg er heller ikke så redd for et par hybelkaniner(måtte le litt for meg selv når du skrev om moren din, kjente meg igjen).

    Jeg har lagt til Forsoningen på min ønskeliste.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.