tirsdag 5. juli 2011

Forfattere og fedre

Jeg leser The Strand Magazine. Det er ikke sunt, ønskelisten min hos The Book Depository vokser for hver side med reklame for krimbøker. 

Jeg koser meg med noveller og to forfatterintervjuer. Diana Gabaldon og Faye Kellerman. Jeg har kun lest en bok av førstnevnte. Ut fra intervjuene merker jeg at de er vidt forskjellige forfattere - og ikke minst som personer. Deres skrivestiler og skriveprosesser er forskjellige, det er spennende lesing.

Gabaldon er en velutdannet person, og hennes måte å angripe skrivingen på var mest interessant. Likevel, jeg henger meg opp i dette sitatet fra intervjuet med Gabaldon, om hva hennes far brukte å si til  henne da hun var ung:

You're such a poor judge of character, you're bound to marry a bum. So I'm going to ensure  you get a good education so that you can support your children.

Utdannelse er viktig. For akk så mange grunner.

1 kommentar:

  1. Den faren hadde ikke høye tanker om sin datter... Men skryt skal han ha for at han sørget for at hun fikk en bra utdannelse ;-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.