lørdag 27. august 2011

Innhøsting

Denne uken har vært særdeles fin, ikke bare har jeg hatt bursdag, men det har kommet mange fine bøker i hus. Tronsmo ble besøkt i går også og fire bøker ble med meg hjem. To er til min samboer, mens to var av en mer egosentrisk art. E.L. Doctorow er et forfatternavn jeg har hørt mye om, men aldri lest noe av, det samme er Tove Ditlevsen. Den tredje boka dere ser i bunken er en bursdagsgave, har tittelen Rød valmue og er skrevet av Alai. Jeg har ikke hørt om den, men den virker veldig interessant. Noen som har lest den?


I det siste har jeg funnet at å gå i bokhandlere nesten er litt kjedelig. De fleste kjedene fører de samme bøkene, bestselgere overalt og fancy blyanter tar opp halve butikken. Jeg skjønner at de må selge, men heldigvis har jeg som kjøper et valg. Derfor valgte jeg i år å ønske meg bøker fra antikvariater. Så nå har noen av mine familiemedlemmer for første gang satt sin fot i et antikvariat!


Rasputin var et av forfatterne jeg for første gang hørte om da jeg leste om sovjetrussiske forfattere tidligere i sommer. Nye navn er alltid spennende, jeg er spent på disse to bøkene. Solzjenitsyn er ikke en ukjent forfatter, men jeg har kun lest En dag i Ivan Denisovitsj' liv. 


Det kan jeg nå rette på med Kreftavdelingen I og II. Seifert havnet på listen av tilfeldighet, men siden han har vunnet Nobelprisen antar jeg diktsamlingen hans blir en fin leseopplevelse.

I skrivende stund er det lørdagsmorgen og jeg fortviler ikke. Det er fortsatt to dager igjen og beholdningen kan fortsatt øke. Jeg har nemlig fått en gave jeg må bytte. Bokgaven var et godt kjøp, men jeg har lest den. Det fine med å bytte bøker er tiden man bruker på fundere hva man skal bytte i, det endrer seg alltid når jeg er i butikken. Vi får se hva jeg kommer hjem med. Og i morgen, ja da er det kanskje et loppemarked som besøkes. Og egentlig, når sant skal sies, venter jeg på en bok eller to i posten også...

God helg til dere alle!

PS! Jeg beklager dårlig bildekvalitet. Det er helt og holdent min skyld.

8 kommentarer:

  1. Her var det mange fine bøker! Gleder meg til å lese hva du synes om dem etterhvert :-)

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye med vel overstått! :-)

    Jeg merker også at jeg blir stadig mer trukket mot antikvariatene. Jeg pleide å elske bokhandler før, og kunne rusle rundt der i timevis. Nå har alle alltid de samme bøkene og det er ingenting å se på. Antikvariater er helt motsatt, det er som å gå på skattejakt uten kart.

    Jeg har utsatt Tronsmo til i dag. Vil at det skal være mest mulig utplukket når jeg kommer dit, slik at jeg slipper slitsomme dilemmaer om hvilke bøker jeg klarer å bære med meg hjem.

    SvarSlett
  3. Hurra for deg som fyllte ditt år! :)

    Bjølsen Bokmarked i helga... You never know what you're gonna get!

    SvarSlett
  4. Gratulerer med overstått =D

    Jeg liker å kikke i romanhyllene i vanlige bokbutikker, for der snubler jeg som regel over noe spennende hvis jeg leter nøye. Ellers skjønner jeg godt at det er mulig å bli lei av dem i og med at det er lite variasjon fra butikk til butikk.

    I Bergen har vi Norli på Torgallmenningen, som er en genial butikk for de av oss som leser på engelsk. Der har de alt mulig. Jeg oppdager stadig nye forfattere etter en tur innom der.

    Nå skal jeg finne ut hvem Jaroslav Seifert og Valentin Rasputin er. Navnene alene gjorde meg nysgjerrig.

    Kos deg med bøkene. Jeg gleder meg til omtalene =)

    SvarSlett
  5. Grattis!

    Den Rasputin boka har jeg også, takket være bookcrossing, den ligger ganske høyt i bunken, men jeg tror jeg må kjappe meg nå, så jeg ihvertfall har lest den før du skriver omtale -)

    Loppemarked er best, der folk kaster perler fordi de vil ha plass til de nye bokklubbbøkene.

    SvarSlett
  6. Gratulerer så mye med dagen som var, Karin :)

    Jeg har ikke lest noen av bøkene du har handlet deg i det siste, kanskje ikke så overraskende iogmed at jeg leser en overvekt av ungdomsbøker. Når det er sagt så gleder jeg meg til å lese omtalene dine, hvem vet(ihvertfall ikke jeg he he) kanskje finnes det noe som frister for meg der?

    SvarSlett
  7. Takk for gratulasjonene, om jeg får lest disse bøkene med det første er en annen historie.

    Helt enig, i antikvariat og bruktbokhandlere, samt i de uavhengige bokhandlerne vet man aldri hva man kommer over.

    Og loppemarked er jo naturligvis best, men det fungerer ikke hvis man er på utkikk etter enspesifikke forfattere/bøker, men man finner jo alltid mye. He he, Ingalill, jeg likte setningen "Loppemarked er best, der folk kaster perler fordi de vil ha plass til de nye bokklubbbøkene." Det stemmer så utrolig godt:-)

    Ellikken: Jeg tror Bjølsen er avlyst. Jeg tenkte å ta en tur i morgen, men det ut som det er avlyst!

    Labben - jeg er enig i at det finnes mye bra i butikkene. Og når man roter rundt i romanhyllene finner man alltid noe. Når man leser en del bokblogger så får man jo litt oversikt over hva som skjer og jeg tenker litt at det er lite nytt. Men det er det jo, man må bare lete. I dag var jeg innom den store Norlien er i byen og de har jo også et godt utvalg av utenlandske bøker. Glad du ble nysgjerrig.

    Og Ingalill - ikke bekumre deg så mye, jeg skal lese De besatte før jeg begynner med noe nytt og det går treeeigt. I denen her farta blir det ikke lest noe nytt på ei stund, bra jeg fortsatt har stabler av bøker jeg ikke har skrevet om enda.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.