torsdag 4. august 2011

Lydbøker - når man ikke selv har muligheten til å lese...

For et år siden var lydbøker synonymt med ferie og bilturer. I dag går jeg knapt ut med søppla uten å høre på lydbok. For meg har lydbøker blitt muligheten til å høre historier når jeg egentlig må gjøre noe annet. 

Etter å ha oppdaget lydbøker prøver jeg å frelse andre - uten særlig hell. Mange synes det er tungvint, de mener de ikke klarer å konsentrere seg eller at det rett og slett ikke passer for. Uten at de har hørt en eneste bok.

Selv hører jeg på lydbøker når jeg gjør andre ting. Å dra til og fra jobb har blitt noe helt annet etter at jeg begynte å høre lydbøker. Jeg tar ofte buss og på buss/i bil kan jeg ikke lese. Med bok på øret får jeg utnyttet reisetiden maksimalt. Tidligere i vinter oppdaget jeg Audible på bloggen til Mari, hvor man kan kjøpe rimelige lydfiler. De har også en app for telefonen, så jeg startet ganske umiddelbart et abonnement hvor jeg betaler en månedelig sum for en bok i måneden. Genialt, bøkene koster nesten ingenting, utvalget er godt populære bøker og klassikere. 

Jeg har savnet et rimelig norsk alternativ, og gleden var derfor stor da jeg via Julie oppdaget Ordflyt. Ordflyt er en tjeneste som tilbyr lydbøker til nedlastning, noen er også gratis. Hurra! Jeg gleder meg til de får en app for Android oppe og går, da kommer jeg til å bruke tjenesten veldig mye. Masse norske klassikere som endelig skal bli hørt!

Lydbøker kan også lånes på biblioteket, da får man for oftest en liten boks med vanlige cd'er.  Mange av lydbøkene i Norge er utgitt av Lydbokforlaget. De er geniale for bilen, og hvis man har en god gammeldags cd-spiller hjemme. Om lydboka på telefonen er veldig spennende, plugger jeg bare mobilen inn i squeeze-radioene og hører videre over oppvasken. Man får også kjøpe mp3-filer, som er enklere å legge over i mobilen.

Hvordan er det så å høre historier bli lest opp? 

Aller helst skulle jeg ha lest papirboka. Naturligvis. Men for meg har lydbøker blitt et godt supplement. Etter hvert gjør man seg også noen erfaringer, klassikere som Moby Dick kan ta tid, mens andre lydbøker er så spennende at man bruker de muligheter man har for å høre videre.

Ingalill nevnte i en kommentar at hun kanskje var snillere i forventningene sine av lydbøker kontra vanlige bøker. Jeg har etter hvert skjønt at jeg også krever mindre av lydbøker, jeg vil bli underholdt.  Der og da. Det er lettere å bli revet med, spenningen er større fordi man ikke kan snoke på siste side selv.

Jeg anbefaler alle å prøve lydbøker. Prøv gjerne noe lett og spennende første gang. Og ikke så altfor langt. Selv liker jeg best bøker som er mellom ti og 15 timer. Bøker med spilletid over 15 timer føles  for meg veldig lange.Radioteater kan også fungere for de som synes opplesing er monotont, eller har behov for en variasjon.

Hør en bok du også!

13 kommentarer:

  1. Jeg vil, jeg vil, men jeg får det ikke til. Det går så sakte, jeg henger meg fullstendig opp i fortellerens stemme, smatting og spyttproduksjon. Ikke minst: jeg mister tråden eller sovner.

    SvarSlett
  2. Det Ellikken sa! Desverre.

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig i at det er et fint supplement når man driver med andre ting. Jeg sitter ikke uten å gjøre noe annet når jeg hører på lydbok, da kunne jeg (som du nevnte på bloggen min) ha lest papirboka. Dessuten har jeg lavere terskel for å begynne på lydbøker enn papirbøker, og hører derfor ofte bøker jeg kanskje ikke hadde lest ellers.

    Tror det er en vanesak, dette med lydbøker. Tok noen forsøk før jeg ble komfortabel med formatet, men nå hører jeg lydbøker med jevne mellomrom. :)

    SvarSlett
  4. Jeg er, som nevnt før, avhengig, men ikke spesielt erfaren. Har ikke holdt på lenger enn 1-2 år, og jeg slet i begynnelsen. De samme startproblemene som nevnes av andre. Hva skal jeg gjøre, konsentrasjonen, opplesere osv.
    , likevel tok det ikke mer enn en håndfull bøker før slaget var tapt -)

    (den aller første lydboka jeg hørte var Drageløperen, etterfulgt av Mo Hayders Kuren, der jeg iflg. innlegget mistet tråden bare jeg beveget meg -))

    Jeg velger bøker jeg kanskje ikke vil valgt ellers, de jeg tror er kjedelige og monotone, noen ganger velger/forkaster jeg etter oppleser, terskelen er som Julie sier lavere, og som Karin nevner er jeg snillere. En god oppleser kan kamuflere rusk som ellers ville irritert vettet av meg.

    Merkelighet: Det tar alltid ca 1cd før jeg venner meg til oppleser, stemme, diksjon og teateralsknivå, og forfattere er de verste oppleserne, bortsett fra Tore Renberg, og Tove Nilsen som var veldig god i Sommer 2005.

    SvarSlett
  5. @ellikken: Kanskje har du ikke funnet riktig oppleser, eller riktig historie. man må prøve, det tar litt tid før man kommer inn i bøkene. Som Ingalill sier så tar det en 1 cd eller en time før man er vant med oppleser. Om man ikke forkaster en bok etter ti minutter ene og alene på grunn av oppleseren slik som vi gjorde i sommer.

    Hver gang jeg starter en bok/lydbok er jeg alltid redd for å miste tråden, men jeg har funnet ut at når det gjelder krim, spenning er det nesten enklere å holde tråden i lydbøker. Jeg kan ikke snoke på siste siden eller skumlese avsnitt som jeg tror ikke er viktig. Å sovne gjør jeg sjeldent siden jeg enten sitter på bussen eller lager mat når jeg hører på lydbøker...

    @labben: Prøv igjen:-) Jeg husker at jeg en gang leste på den bloggen din om jeg ikke husker feil at du hadde begynt å høre Kate Mortons sine bøker (mulig jeg tar feil). Og selv om jeg er stor fan av Morton sine bøker så er de lange og kanskje ikke det beste å starte med når det gjelder lydbøker.

    @Julie: Jeg hører nok kanskje også andre ting enn det jeg leser. I b egynnelsen hørte vi del ungdomsbøker, korte klassikere.

    Vanesak absolutt, det er derfor jeg synes sdet er viktig at man prøver flere ganger. Man må finne sin egen stil.

    @Ingalill: Avhengig, men ikke spesielt erfaren! Synes du er dreven på lydbøker jeg.

    Oppleser er viktig. Jeg har bare hørt to bøker bli lest av forfatterne, Erlend Loe og Levi Henriksen og de var kule. Og gode opplesere, de gav en ekstra dybde til historien.

    I sommer forkastet vi som sagt en lydbok for første gang på grunn av oppleseren. Skulle starte med ny bok da vi kjørte fra Trondheim, men vi var ikke forbi de uendelige bomstasjonene på e6 en gang før vi måtte skifte. Det var en Harlan Coben som virket veldig spennende, men oppleseren ble helt feil. Noen favoritter har man jo etter hvert, men Poirot er det fortsatt ingen som mestrer.

    Det er rart hvordan jeg bare krever lydbøker til å være underholdt der og da.

    Nå har jeg forøvrig hørt en dokumentarbok som lydbok og det var ikke det beste valget nei. Altfor mange detaljer, uoversiktlig og alt bare forsvant i en stor, stor tåke.

    SvarSlett
  6. Personlig liker jeg best å lese bøkene selv - stemmen som leser "tolker" jo til en viss grad det som står. Det er både bra og dumt. Når jeg leser selv går det fortere - jeg kan f.eks. skumme eller rett og slett bla over kjedelige partier. Men jeg mener at lydbøker er genialt i den forstand at man faktisk kan lese mens man gjør andre ting. Jeg vet mange som driver med håndarbeid eller husarbeid, kjører bil/buss, samtidig som de "leser bok". Jeg er veldig glad i hørespill - husker jeg hørte på lørdagsbarnetimen hver uke, hørespillet var alltid høydepunktet. Stompa-hørespillene var nok favoritten. Der har jeg hørt flere om igjen nå sammen med ungene - lånt på biblioteket. Anbefales!

    SvarSlett
  7. Veldig godt tips, det med Ordflyt. Jeg har ikke fått med meg at det fantes, men de har jo utrolig mange gratis klassikere! Har akkurat hørt Karen av Alexander Kielland og ser de har flere novellesamlinger, så dette lover godt for årets novelleutfordring. Spennende at de har en del norske klassikere som jeg ikke har hørt så mye om. Gleder meg til å høre om Oslo i riktig gamle dager. Takk for tipset! :-)

    SvarSlett
  8. Jeg er helt enig med deg! Jeg har blitt storkonsument av lydbøker etter at jeg oppdaget Audible og appen deres for iPhone. Helt supert! I sommer har jeg hørt mange romaner på reise, ved oppvasken og nå når jeg er alene på bibliotekskontoret hører jeg lydbøker mens jeg katalogiserer!

    SvarSlett
  9. Har du et godt lydboktips? Jeg ser for meg at det bør være en spennende bok man kan leve seg skikkelig inn i, og helst en som ikke er så lang. Norsk eller engelsk oppleser spiller ingen rolle.

    Jeg er ferdig med fulltidsjobbing denne uken, og da får jeg muligheten til å høre på lydbok på bussen på vei til lesesalen neste uke. Dermed kan jeg forsøke et lite lydbokeksperiment de neste ukene.

    SvarSlett
  10. @Randi: Takk for tipsene om hørespillene om Stompa. De tror jeg vil være en god underholdningen når vi kjører på tur. Jeg er enig i at naturligvis er bok best, som du sier man kan lese sakte eller fort, avhengig av hva man leser.

    @Line: Genialt - det har jeg ikke tenkt på. Leste innlegget ditt om novellen. Jeg er mest på etterskudd med å skrive om novellene jeg har lest. En dag, en dag...

    @Ingrid: Ja, den appen er genial. Jeg vet ikke om det er andre netthandlere som tilbyr noe av det samme, har lett litt og prøvd å finne, men har ikke funnet noe enda. Når bøkene er så billige som på audible så er jeg mindre kresen også, jeg prøver ting nye sjangrer.

    @Labben :Tenke, tenke. Jeg har virkelig hatt sansen for Agatha Christie på lydbok. Jeg synes mye av humoren og ironien kommer bedre frem på lydbøker. De er relativt korte også, mellom 4- 8 timer. Jeg har hørt en lydbok om Kurt av Erlend Loe (Kurt koker hodet) og den var bra. Men det forutsetter at du liker Kurt. Ellers har lydbokforlaget en del klassikere for unge som lydbok om det er noen av de du alltid har ønsket å lese. Jeg har ikke hørt hørespillet Tordivelen flyr i skumringen, men i følge flere jeg kjenner er dette det beste hørespillet for barn - ever.

    Jeg likte også godt urban fantasyromanen Rivers of London:
    http://karinleser.blogspot.com/2011/05/urban-fantasy-politikrim-rivers-of.html
    Det som var ganske fint med den var at fortelleren er i jeg-format så det med oppleseren fungerte veldig bra.

    Lykke til hva du nå enn finner på:-)

    SvarSlett
  11. Hør, hør! ;) Jeg er så enig, lydbøker er knall når man ikke har muligheten til å sette seg i godstolen med en bok.

    Jeg har også hatt opplevelser med lydbøker som ikke har fungert men det finnes mange virkelig gode.

    Jeg vil absolutt anbefale dere med dårlige erfaringer om å besøke Audible eller lignende. Der har man muligheten til å lytte til et utdrag fra boken/bøkene og da hører man fort om man liker stemmen til fortelleren. Deretter kan man jo kjøpe boken om man liker det man hører, eller låner man på biblioteket så er det jo helt gratis å forsøke.

    Oppleseren er alfa og omega, selv om det er en bok man ønsker å lese er det ikke sikkert personen som leser boken faller i smak.

    Jeg vil anbefale Stephanie Plum-serien til Janet Evanovich som lettbeint og morsom krim til å ha på øret. Ellers så har jeg falt pladask for Sookie Stackhouse serien til Charlaine Harris som blir lest på sørstatsdialekt av Johanna Parker.

    SvarSlett
  12. Jeg er enig med deg, lydbøker er genialt - du kan virkelig høre fra du komme ut av dusjen om morgenen til du setter deg ned på jobben. Så godt utbytte av tiden! Dessverre er det mange bøker jeg ikke klarer på lydbok, (litt tørre) bøker som krever konsentrasjon - som ikke har en drivende handling faller jeg raskt av, og jeg innser at boken krever mer oppmerksomhet, for det er lett å falle av!, og må leses med mine egne øyne.
    Ordflyt på mobilen blir topp!

    SvarSlett
  13. @Mari: Ja, audible har heldigvis utdrag. Da kan man høre utdrag og kjenne på om det føles riktig. Jeg vil tro at Stephanie Plum-serien vil fungere veldig godt som lydbok.Sookie-serien også, jeg har ikke hørt noen av de seriene, men ut fra det jeg har hørt/lest om de er de type serie som underholder der og da.

    @Kasiopeiia: Ordflyt på mobilen blir topp ja,gleder meg til å høre en del norske klassikere. Og som LIne skriver - norske noveller.

    En bok jeg lo veldig mye av var Dawn French sin A Tiny Bit Marvellous, hun leste selv og stemmene var herlige i seg selv.... Anbefales:
    http://karinleser.blogspot.com/2011/03/tiny-bit-marvellous-eller-ganske-sa.html

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.