lørdag 5. november 2011

Lørdagsdikt: Pär Lagerkvist

Jag är den som fortsätter
når du dröjer kvar,
som stiger ut i natten
när du går til vila.
Som öppnar porten till mörkret
och går vidare,
till mörkret och stjärnorna
og går vidare.
På en oviss stig,
en stig som kanskje inte alls finns,
överger jag dig.

Ukens lørdagsdikt er hentet fra diktsamlingen Aftonland av den svenske lyrikeren Pär Lagerkvist. Diktsamlingen kom første gang ut i 1953, og her skrevet mer om den her.

Det er lørdag igjen og jeg har nok en gang vært et par dager på et hotell og fetet meg opp. Heldigvis for meg, så var ukens seminar lagt til et mer sobrere sted enn sist, med porsjonslunsjer  slik at  mann slapp å rulle fra lunsjen og tilbake til møterommet.

Boklig sett hadde jeg tenkt å fortelle at jeg ikke hadde kjøpt en eneste bok, men så kom jeg på at det ikke var helt sant. Noen bøker dumpet ned i postkasse mi denne uken (også) så jeg skal la være å si noe mer om det. 

En annen ting som også kom i postkasse mi var tidsskriftet Biblioteket, som Linesbibliotek er redaktør for. I sin nyeste utgave som handler om komedier og tragedier har de med mine omtaler av Tiller sine romaner Innsirkling og Innsirkling 2, som tidlgiere har vært publisert her på bloggen. For meg var alle de andre artiklene og omtalene mer interessant. Om du selv ikke abonnerer så stikk innom ditt lokale bibliotek for å lese tidsskriftet. Her er det masse gode tips.

Fortsatt god helg!

2 kommentarer:

  1. Så flott at du fant noe interessant å lese i tidsskriftet, og at vi fikk trykke omtalene dine. Glad du likte det:-)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg likte tidsskriftet godt. Spesielt siden den omtalte en del litteratur som ikke er hypermoderne akkurat nå:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.