tirsdag 3. januar 2012

Den siste gode mann - lang thriller med spennende utgangspunkt

På slutten av 2011 klarte jeg å kneppe inn en murstein av en thriller. Den siste gode mann kom norsk i 2011 og er skrevet av to danske forfattere. De to skriver under pseudonymet A.J. Kazinski. 

Niels er en dansk politimann med reiseskrekk. Etter en sykemelding er han tilbake på jobb som forhandler i gisselsituasjoner. Hans sjef ber han sjekke ut en sak som har havnet på pulten hans, gode mennesker blir drept rundt omkring i verden. Niels får i oppgave å sjekke ut om de fremste gode menneskene i København ikke opplever noen ubehageligheter. 


I Venezia driver politimannen Tommaso sin egen etterforskning. Han samler også inn materiale om de gode menneskene som er døden, til sjefen finner ut hva han gjør og han må ta en pause. Moren som ligger for døden prøver å gi han en beskjed.

I København får Niels uventete hjelp i sin etterforskning. Hos en av de potensielle gode menneskene møter han Hannah, en astrofysiker som sliter med å akseptere sønnens selvmord. Hun hjelper Niels med å finne et system i kaoset av informasjon som Tommaso funnet.

Jeg liker utgangspunktet i Den siste gode mann. Den jødiske myten om at det finnes 36 gode mennesker som beskytter oss menneskene er starten på en god historie. København og alle Niels sine kollegaer er opptatt av det kommende stormøte mellom politiske ledere og sikkerheten deres. Ingen er interessert i en jødisk myte. Forfatterne klarer fint å sette det mystiske opp mot dagens behov for konkrete beviser og tanken på at skal forstås.

Romanen er også spennende, til sånn cirka to tredje deler uti. Selv på slutten av denne delen så blir spenningen noe torpedert med litt for mange og like scener på et sykehus. For meg blir lesingen egentlig slik resten av boken. Den er preget av deler som er altfor lange og at forfatterne klarer ikke å bygge opp spenningen på nytt. Dessverre.
----
Og boka? Kjøpt selv da jeg fant den i en salgs-kasse.
----

2 kommentarer:

  1. Så dumt at den ikke holder hele veien! Jeg har den liggende i hylla, men fikk ikke lyst til å ta den frem med det første... men, en gang.

    SvarSlett
  2. Kanskje du liker den?

    Jeg har lenge sett på denne boken og ble ganske glad da jeg kom over den til en pris av nesten ingenting. Jeg har lest ganske mye positivt om den, nesten egentlig bare utelukkende gode omtaler. Men for meg så ble ikke dette helt bra, det ble for langt og det skjedde altfor lite til at det var så langt.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.