mandag 5. januar 2009

En vanlig dag i helvete - Tor Ulven

Tittelen på denne posten kunne ha beskrevet så mangt, men lørdag var jeg og min kjære på teater og så En vanlig dag i helvete av Tor Ulven. Nationalthearet har denne høsten hatt en uvanlig forestilling på Amfiscenen. Jeg vil kalle En vanlig dag i helvete et veldig uvanlig stykke siden man her som publikum må legge fra seg alle forestillinger om hvordan man tenker at et (tradisjonelt) teaterstykke skal være.

Teaterstykket er basert på flere av Ulven sine verk, både dikt og historier. Tor Ulven (1953-1995) skrev veldig spesielle tekster, samtidig som han levde alene i store deler av sitt liv. I følge wikipedia gav han visstnok bare et intervju!

Det er en rekke kjente skuespillere som deltar i stykket, sju stykker i alt. Eindride Eidsvold, Anneke von Lippe, Andrine Sæther, Kim Haugen.... Under stykket får jeg inntrykk av at de leker seg mer på scenen enn spiller og det er faktisk veldig fint å følge med på. Tekstene som er sydd sammen for sju skuespillere er overraskende og interessante. Av og til tenkte jeg at de kanskje egnet seg mest i skreven form siden det hele tiden var ting man ville tygge videre på (og dermed datt man litt ut av det som foregikk på scenen).

Her er litt av en tekst - hentet fra Nationaltheatret sine sider:

Skrekken når du kjenner ujevnhetene i hodebunnen
og det kulete fremspringet bak øret
og du innser at dette er deg selv
at du er stengt inne der
fluktsikkert og på livstid

Krevende eller ikke, jeg likte En vanlig dag i helvete. Kanskje en dag vil jeg lese mer av Tor Ulven, han har virkelig skrevet tekster som sniker seg under huden på folk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.