torsdag 12. februar 2009

Kjærlighetsbrev og helseberetning

I Flammesingel nummer 24 kan vi lese John Keats sine kjærlighetsbrev til Fanny Brawne. I tillegg til kjærlighetshilsningene, inneholder brevene oppdatert informasjon om hans helse.

Min kjæreste Fanny, jeg sov godt i natt og jeg føler meg fin i dag. For hver dag som går blir jeg lettere i brystet, om ikke kroppen lurer meg. Dess nærmere en rytter kommer målstreken, dess mer engstelig blir  han, og på samme måte vokser min utålmodighet med hver helsemessige forbedring. Kanskje har jeg, som du sier, trodd at sykdommen min er verre enn den er, hvor grusomt var det ikke å tro at jeg var på vei ned i jorda og ikke inn i dine armer - årsaken er fantastisk kjærlighet - døden må komme til slutt; mennesker må dø, som Shallow sier det, men før den tid håper jeg å kunne se hvilke andre gleder du kan gi som ditt skjønne vesen ikke allerede har gitt meg.

Forøvrig er den selve designet på singelen noe av det peneste jeg har sett når det gjelder omslag. En herlig rød farge, med en tegning av ei som seiler i en tresko.... Brevene er oversatt av Nils- Øivind Haagensen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.