lørdag 7. mars 2009

The Reader

Kate Winslet fikk Oscar for sin innsats i The Reader. Hun spiller Hannah, en ung kvinne som innleder et forhold til en 15 år gammel gutt, Micheal. Winslet spilte veldig bra og fortjente en statuett for innsatsen, men hva har de gjort med Bernhard Schlink sin roman??

Jeg leset Høytleseren for en god del år tilbake, og jeg likte den. Det tok litt tid før jeg koblet at det var boken som nå var filmatisert. I Norge har de valgt å beholde filmens originale tittel The Reader i Norge, mens på norsk heter romanen Høytleseren. I mitt hode er ikke høytleser og reader (leser) det samme, men det er mulig jeg tar feil her.

Skuespillerne (de fleste med ango-amerikansk bakgrunn) snakker med en såkalt tysk aksent. Dette kunne ha vært tilgitt, men siden dialogene føltes utrolige konstruerte så blir det bare vondt værre. Dette gjorde seg spesielt i de scenene hvor vi møter en voksen Micheal Berg, forøvrig spilt av Ralph Fiennes som i filmen hadde et register av to ansiktstuttrykk - forpint I og forpint II.

Filmen (og romanen) tar opp et stort tema - skyldfølelsen hos tyskerne etter andre verdenskrig, og da spesielt på den neste generasjon av tyskere, som Micheal i denne filmen. Jeg synes scenene fra selve rettsalen viser hvor mange lag med historier (om skyld) det var i denne historien. Hvor mange historier det er i denne store sammensatte historien.... Ikke minst i det øyeblikket hvor Hannah spør dommeren (?) om hva han ville ha gjort? Og da kan man begynne å tenke - hva hadde dommeren gjort under andre verdenskrig - egentlig?*

Filmen har en del bikarakterer, noen som var svært interessante, som Micheal veldig bestemte studievenn som forandrer seg i løpet av rettsalen, mens andre som den voksne Micheals voksne datter kunne ha vært utelatt.

Winslet spiller veldig bra. Dessverre lever ikke selve filmen opp til hennes Oscarstatuett. Men den har høydepunkt og den har potensiale. Et eller annet Hollywoodsk ødela den fra å bli terningkast seks type film. Dessverre.

* Spesielt tankefult er det når jeg i dag leste en et av Nordahl Grieg sine kjentedikt fra 1936, hvor han skriver om jødeforfølgelsene. Skrevet i 1936.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.