tirsdag 21. april 2009

Norsk mat og kultur - en reise i vårt land

Jeg blir stadig ertet på jobben... Grunnen til dette er min forkjærlighet for vestlandske retter som blandaball og bacalao. De fleste har hørt om bacalao, men blandaball eller baill som vi kaller det hjemme, er det er desverre få forunt å ha smakt. Blandaball må heller ikke forveksles med de mange varianter av raspeball eller komler.

I mange år dro jeg på hybler i Bodø og Volda med blandaball i bagasjen. Etter at jeg kom til Oslo har også et par kilo med blandaball blitt fraktet nedover. Men, åh, lykke, i fjor hadde jeg to fine oppdagelser her i Tigerstaden.

En søndag vi tuslet forbi Kaffistova, jo, hva står på menyen? Hver fredag - blandaball fra Averøya!

En lørdag i august. Vi er innom vår lokale fiskebutikk her på St. Hanshaugen. Hva ser jeg i fiskedisken? Baill!

Her om dagen kom vi over kokeboken Norsk mat og kultur - en reise i landet vårt. Den er skrevet av Arne Brimi og Ardis Kaspersen. Kokeboken er geografisk inndelt og under Møre og Romsdal kunne jeg lese følgende:

Rettene bacalao og blandaball står selvsagt øverst på menyen vår, ingen kan beskrive gourmetopplevelsene med en slik innlevelse som møringene i denne sammenhengen.

Og østlendingene på jobb trodde det var bare meg de...

Her er forøvrig oppskriften på blandaball, hentet fra ovennevnte bok:

1 kg renskåret fiskefilet (hyse, sei eller lyr)
1 kg skrellede, rå poteter
2 1/2 ts salt
2 ss potetmel
2 ss hvetemel
ca. 100 g flesk

Skyll og tørk fisken godt. Ta bort eventuelle ben, og del den opp. Mal fisken og potetene hver for seg. Arbeid med fiskefarsen med saltet til den er seig. Spe med potetmassen, litt om gangen. Bland i potetmel og hvetemel. Form i ballene etterhvert og ha et lite stykke flesk inni dem. Noen lager avlange uten fleskebiter. Legg ballene i kokende, lettsaltet vann - en og en. La dem trekke til de er gjennomkokt.

Tilbehør: kokte poteter, kålrot (kokt vel og merke), stekt flesk og sur melk (ikke helt overbevist om den).

Matglede!

1 kommentar:

  1. du er saklig - hos oss på vestlander har vi aldri ball heldigvis, og hvis svigermor skulle finne på tilsvarende - så har hun noen egne greier til meg ..
    hehe

    -H

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.