søndag 10. mai 2009

Sannhetens time - historien om Veronica Guerin

Av og til glemmer man hvor mye makt det skrevne ord kan ha. Av og til glemmer man hvor mye det koster å skrive sannheten.

I dag har vi sett filmen Sannhetens time - historien om Veronica Guerin fra 2003. Selv om jeg så den da den kom ut for et par år siden så blir jeg fortsatt grepet. Tårene renner før filmen har kommet i gang, og jeg kjenner kvalmen og beundringen skifter på veie tyngst i magen. Kvalmen fordi man her ser noe av "jævelskapen", beundringen fordi noen sa i fra når ingen andre gjorde det.

Jeg hadde ikke hørt om Guerin før jeg så filmen første gang. Det var bare tilfeldig at filmen ble med hjem fra butikken. Cate Blanchett spiller Veronica Guerin.

Guerin var en irsk journalist med flere gravehistorier bak seg da hun bestemte seg for å komme til bunns i hvem som styrer narkotikasalget. Stedet er Dublin på midten av 90 - tallet. Byen styres av mektige narkotikabaroner, som i tillegg beskyttes av svak lovregulering av blant annet hvitvasking. Etter hvert som de mektige bakmennene begynner å føle på hennes nærgående stil, kommer det truslene.

Sannhetens time er en god film.

Og så må vi ikke glemme at det finnes journalister i dag også som blir drept fordi de skriver hva som egentlig skjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.