lørdag 17. juli 2010

Redebygging

Jeg tror jeg holder på å bygge et rede. Av bøker.

Denne uken fikk jeg endelig bestilt noen bøker som lenge har stått på listen min hos The Book Depository. Den ene boken er bok nummer to om Flavia de Luce, en irriterende litterær heltinne som nå er tilbake i The Weed That Strings the Hangman's Bag (forfatteren skal ha pluss for absurde og lange titler). I tillegg fikk jeg endelig bestilt bok nummer en i serien om Cat Royal. Jeg fant noen bøker om denne jenta som vokser opp i et teater på slutten av 1700-tallet, men mangler nummer en. Så får vi se om hun blir en ny heltinne.

På The Book Depository fant jeg også en kategori med debutanter. Der fant jeg en bok som heter Magic Under Glass, som jeg kjøpte ene og alene fordi jeg synes forsiden var så søt. Beskrivelsen av boka var forøvrig... Lushly romantic teen fiction, with a gothic flavour A love story set against the perils of a society under threat.... så jeg må vel innrømme at forventningene til noe mer en ren underholdning ikke er stor. Den siste boken jeg bestilte er How the Other Half Lives av Jacob Riis. Han var en kjent dansk-amerikaner som skrev om slummen i New York. Det blir interessant å se om kritikken til urbanismen er annerledes i dag enn for over 100 år siden. Riis var også en kjent fotograf og boken inneholder flere av hans bilder.

I postkassa i dag fant jeg romanen One Day, eller En dag som den norske oversettelsen heter. Min kjære bestilte den til meg i forrige uke da jeg klagde på manglende lesestoff. Flere jeg kjenner har lest denne boken og anbefaler den.

Jeg har over en lengre periode hatt flere gavekort liggende og i dag var dagen for å bruke disse opp. Jeg prøvde meg på Tove Jansson i fjor uten særlig hell, en leser anbefalte meg heller å lese Sommerboken. Den har nå kommet i en ny utgave, en særdeles delikat utgave spør du meg. Jeg har sett den blitt anbefalt på flere utenlandske blogger også, så jeg gleder meg litt til denne.

På Norli derimot, gikk gavekortet til å kjøpe en Lit Wit, så nå kan min kjære og jeg ha spørrekonkurranser på late sommerkvelder. Jeg elsker quizzer, da jeg studerte i England deltok noen venner og jeg på to quizzer i uken. Det er flere bloggere som har quiz på bloggen sin, blant annet Ann Helen - jeg anbefaler å ta turen innom bloggen hennes for å bruke de små grå på varme sommerdager.

2 kommentarer:

  1. Takk for opplysningen - tror nok jeg også må bestille den andre boken om Flavia de Luce. Visste ikke at det var utgitt en ny enda. Disse bøkene blir sikkert enda bedre på engelsk, og jeg gleder meg til å lese den neste.

    Det er forresten Lit Wiz jeg bruker i mine quizzer, så noen av spørsmålene kan du nok fra før. Men det er mye forskjellig i boksen, og det meste er ganske utfordrende.

    SvarSlett
  2. Bøkene til Julia Golding hadde jeg ikke hørt om, men de virker å være rett i min gate. Takk for tipset :)!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.