tirsdag 7. desember 2010

Vil du lese nordisk litteratur sammen med oss?

I forrige uke ble det klart hvem som er nominert til Nordisk Råds litteraturpris. Den fabelaktige bokbloggeren Knirk fikk den gode ideen om samlesning. Utdelingen av prisen skjer ikke før i april, og vi har derfor god tid å bli kjente med utvalgte forfattere fra Norge og ikke minst fra våre nordiske naboer.

Planen er som følger...

22. desember: En dåre fri av Beate Grimsrud

Foreløpig plan for 2011...

2. januar Vågen av Harald Voetmann (Danmark)
25. januar Blues från ett krossat världshus av Sonja Nordenswan (Åland)

Samleside for prosjektet finner du her, der vil du etter hvert finne lenker til alle som blogger om de forskjellige bøkene på de oppsatte dagene. Du kan naturligvis være med å lese selv om du ikke blogger, da kan du poste kommentarer og innspill på samlesiden. Eller du kan bare samle på gode boktips!

Jeg gleder meg. De to utenlandske romanene er nå bestilt, mens Beate Grimsrud sin bok skal jeg kjøpe når jeg er tilbake i Tigerstaden.

Dette blir moro!

3 kommentarer:

  1. Jeg har også bestilt de to utelandske og er veldig spent på hvordan det blir å lese på svensk. Det har jeg aldri gjort før. Jeg vil tro det blir en del ord jeg ikke forstår, men jeg får finne frem svensk-norsk ordbok på nett =)

    Dansk går fint, og vi begynner jo heldigvis med norsk!

    SvarSlett
  2. Det er min første bok på dansk:-) Jeg tror det vil være ok.

    Når det gjelder svensk har jeg funnet ut at trikset er å lese setningene høyt hvis det er noe man ikke skjønner, da er det ofte enklere å forstå:-)

    SvarSlett
  3. Jeg har lest en svensk roman i mitt liv; Per Olov Enquist sin Nedstörtad ängel. Det gikk så fint at jeg er proppfull av selvtillit på området. :o)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.